Både ungdomar och åldringar på årets sista hamnträff 23/8

Temat för kvällen var Medlemmars Fordon och då tilläts alla typer av entusiastfordon för att visa den stora bredden i klubben. Vi tog alltså in såväl hot rods, hemmabyggen och nyare blivande klassiker. Ett drygt 60-tal medlemmar visade upp sig bland de 134 fordon som gästade oss. Även Kvällens Fordon blev en medlemsbil, nämligen Stefan Malmstens fina Ford Mustang GT från 1966. Stefan har ju skakat runt i en Morgan ganska många år, men som så många av oss morganister så har han insett att det finns bekvämare sätt att ta sig fram.

Mustang GT känner man igen på att den har extraljus i grillen och att avgaspiporna går rakt igenom karossen bak. En ganska ovanlig variant.
En nöjd Stefan Malmsten

Den här kvällen hade vi bjudit in ”återväxten”, dvs ungdomar med Epor och en av dem utsågs till Kvällens Överraskning. Det var Leon Tyresson som fick ta emot plaketten för sin Duett ’68 med Merca dieselmotor – en glad och kunnig ungdom som försäkrade att hans bil inte går fortare än 30 km/h.

Åldringarna representerades av två ångvagnar, dels vår egen Norbergska ångvagn som nu körs för egen maskin av Åke Nilsson och Geire Wetterström, dels vår kompis Rolf Johansson, Norrköping som har byggt en Lykamobil, en kopia av en Lokomobil från 1901

.

En av våra medlemmar i Norrköping har för 25 år sedan byggt en hotrod baserad på en Duett och med Rover V8 samt många delar från oväntade håll – avlagda kundvagnar från Domus t ex. Ett otroligt snyggt bygge som han nu äntligen vågade visa upp.

Danne ”de luxe” och Tor i Kattiz pampiga Buick Riviera 1972
Staffan Bornefelt kom i fru Mariannes Citroën 2CV från 1958 – en litet ovanlig modell eftersom den byggdes på licens i Belgien.
Börje Wahlström på en Husqvarna 27 från 1950 som hans far köpte ny det året.
Carola Onkamo (och Eero skymd av Anders) visade upp hela sitt härliga semesterekipage med den holländska husvagnen Yvonne Mostard 1969. Cadillacen är från 1958
Vilken bredd med gröna bilar: Hasse Devells A-Ford Hot Rod, Ordförandens Volvo C70 Cab 1999 och Anders Janssons Morris Cowley 1925.

Det är tråkigt att 1923 års hamnsäsong nu är slut men vi kan konstatera att intresset fortfarande är stort för vårt evenemang, Visst har vädret ställt till det några gånger, men det har också varit några riktigt välbesökta kvällar. Tyska temat drog absolut flest utställare, men då får man komma ihåg att det är onödigt många alldeles för nya tyska bilar som inte passar in på den profil vi önskar hålla. Totala antalet utställda fordon kom upp i ca 1800 (exakt antal är omöjligt att garantera) vilket ger ett snitt på 120 fordon/kväll, ganska bra med tanke på att första kvällen var det bara 22 fordon. Funktionärerna har gjort ett bra jobb och vi får vara riktigt nöjda med säsongen. Vi kommer tillbaka nästa år i mitten på maj.