Gästabudsrundan

GÄSTABUDSRUNDAN 6 JUNI 2017   –  den 50:e i ordningen  och i år gjorde den skäl för namnet!

RESULTATLISTA GÄSTABUDSRUNDAN 2017 (2)

Det blev en mycket annorlunda Gästabudsrunda eftersom vi ville uppmärksamma att den jubilerar OCH att den dessutom ingår i Gästabudet 2017 i Nyköping. Temat för rundan var: Motor-Mat-Musik

Rundan var i år ca  80 km,  med start och mål vid vår nya, fantastiska klubblokal på Skavsta Flygplats. Dagen började först och främst med sol från en klar himmel och alla deltagare bjöds på frukostmacka och kaffe innan start! Tyvärr blev kön till anmälningen väldigt lång och detta skall vi förbättra till nästa år. Sedan gick hela rundan i matens tecken. Deltagarna fick pröva på smakbitar av sörmländsk mattradition på 4 ställen där också alla frågor var koncentrerade och där man kunde njuta av lokal musik som t ex  Filharmoniska Söndagskvartetten, jazzorkestern Havsbandet, Nyköpingshus Spelmansgille, barbershoptjejerna i Baltic Harmony och vid målet Nyköpings Dragspelsklubb.

Vid målet väntade bara en utslagsfråga och sedan kunde man koppla av med en kopp kaffe och hembakt bröd som vi bjuder på, lyssna på dragspelsorkestern eller besöka F11-Museum som hade  extraöppet.

Prisutdelning skedde så snart sista bil hade gått i mål och som vanligt hade vi priser till de fem främsta ekipagen, till äldsta bil och till charmigaste ekipage. Dessutom lottade vi ut ett stort antal priser till alla som hade stannat på prisutdelningen.

Vi lät deltagarna utvärdera vad de tyckte om årets runda och det var ett glädjande och överväldigande positivt gensvar där en del tyckte det var det bästa veteranbilsrally de någonsin hade åkt. Endast en uttryckte att ”Det var bättre förr” Här kommer ett antal bilder från rallyt tagna av Mats Julér, Anders Jansson och Rojne Pettersson.

IMG_0381IMG_0398IMG_0370IMG_0386IMG_0395IMG_0400IMG_0198IMG_0180IMG_0211IMG_0229IMG_0328IMG_0234DSC_0064 (10)IMG_0335IMG_0362ladda ned (5)ladda ned (10)ladda ned (8)ladda ned (13)ladda ned (3)ladda ned (14)ladda ned (21)ladda ned (19)ladda ned (24)ladda nedDSC_0002 (11)DSC_0087 (9)DSC_0101 (8)DSC_0031 (6)DSC_0045 (5)viltkoket-exterior-galleri-1024x683IMG_0375IMG_0402IMG_0410IMG_0409IMG_0416IMG_0415IMG_0421IMG_0435IMG_0434DSC_0098 (5)
DSC_0112 (6)

ladda ned

 

 

 

 

 

 

GÄSTABUDSRUNDAN 6 juni 2016

För resultat och bilder från förra årets runda, klicka på HEM i menyn!

 

DSC_0061 (3)DSC_0054

Trots vädergudarna en lyckad runda 2015

Vi hade på fredagskvällen 52 förhandsanmälda, men alla dök inte upp på lördagen – kanske förståeligt eftersom SMHI på morgonen hade utlovat störtskurar under dagen. MEN riktigt så illa blev det inte och efter ett ordentligt skyfall så kom solen och värmen och torkade bort alla sura människor och fordon. MEN några sura miner såg vi inte till någonstans. Och deltagarna har intygat att i år var folk ute efter vägarna och vinkade och hejade på – trevligt! Kanske beroende på att vi lagt information om rundan i brevlådor längs rallyvägen. Vi fick så mycket lovord och tack för en trevlig runda att vi kanske orkar med en runda nästa år igen.

Resultatmässigt blev det så att två av de tre första priserna gick till gäster utifrån, vilket vi gärna bjuder på. Förstaplatsen togs av Anders Rådenstein (svart Chevrolet 210 1955) från Reijmyre med besättning som dessutom hade fint uppklädda damer. Tvåa kom våra egna rallyrävar Torsten och Cajsa Åman med sin Saab Sonett III, 1972 och på tredje plats den ständiga trean från Norrköping Lennart o Birgitta Gustavsson i Morris Minor 1954. Full pott kammade Håkan och Helena Nilsson hem genom att de kom i rundans äldsta bil (Chrysler 50, 1927) och dessutom blev de Charmigaste Ekipage genom sitt framträdande som grevinnan Gyllentass och betjänten Ivar (det var nog inte så de kallade sig!!) Fullständig resultatlista kan ni ladda ner här: Resultatlista Gästabudsrallyt 2015 (1)

CO1    DSCF2959DSCF2958aj1aj5DSC_0007 (1)DSC_0017 (1)DSC_0042 (2)
CO2DSCF2961DSCF2962DSCF2964DSCF2969

 

En blick i backspegeln:

Gästabudsrundan den 6 juni 2014

I år startade vi från Nyköpings Hamn

Som vanligt samlades vi vid starten från ca 09.00 och klockan 10.00 flaggades första bil iväg ut på en ca 6,5 mil lång bana på trevliga vägar via Horns Varv, Helgö, Björksund, Tystberga, Sättersta, Borrvindskvarn, Åstugan och tillbaka till hamnen. I väntan på prisutdelningen kunde man smörja kråset på någon av hamnens restauranger samt kolla in allt annat trevligt som hände i hamnen med anledning av Nationaldagsfirandet, t ex Modellklubbens utställning och uppvisningar, SMK Nyköpings utställning av tävlingsbilar och Side by Side Line Dancers på dansbanan.

Deltagarna var mycket nöjda med rundan vid målgången och även funktionärerna tyckte att det hade varit en mycket trevlig dag.

Första pristagare blev Göran Ericson med codriver Gunnel, Flen i Packard Conv 1938, tätt följda av Jörgen Eriksson i A-Ford 1929 som också fick pris för Äldsta bil. På tredje plats kom Eero och Carola Onkamo i Cadillac Coupe de Ville 1958, fjärdeplats togs av Anders, Mia och Buster Olvén i M-B 220 SEb 1964 och på femte hamnade Sigurd o Harriet Stensmar i A-Ford Tudor 1931. Charmpriset gick tveklöst till Sven Lindéns team i Chrysler 66 Phaeton 1930 med såväl bankdirektör i hög hatt, prålig kamrer, galanta damer i baksätet och Herr Lindén själv som uniformerad chaufför – mycket trevligt ekipage!

Resultatlistan kan laddas ner: Resultatlista Gästabudsrundan 2014.pdf

 

Gästabudsrundan 2013 bytte dag till Motorhistoriska Dagen den 6 juni

Det visade sig att bytet av dag fungerade bra och vi var mer än nöjda med startlistans 52 fordon.  Konstigt nog följde det fina vädret också med från Mors Dag till 6e juni och vi fick uppleva en riktigt skön sommardag.  Prick kl 10.00 flaggades första bil av från Nyköpingshus och då väntade en ca 5 mil lång rallyslinga (lagd av Ola o Marie Löfgren) med första stopp vid F11-Museum på Skavsta där dock upplägget inte blev som vi hade tänkt det. Färden gick vidare över Väderbrunn och Bergshammar till Tuna kyrka där man skulle tala om hur däcktrycket var i reservhjulet (någon hade inget tryck alls!!) och vidare till Vinterhyttan där man skulle para ihop modellbilar med flaggor (inte så lätt som det verkar!). Nästa stopp var Jogersö där rallyt var en del av Nationaldagsfirandet och Hans Rainer kommenterade och intervjuade deltagarna. Uppgiften bestod av att göra en perfekt fickparkering, vilket visade sig inte vara helt lätt för alla!  Sista praktiska provet fick strykas eftersom den radiostyrda bil som skulle användas strejkade för första gången någonsin – killarna i RC-klubben var gråtfärdiga.  Målgång och parkering vid Tovastugan där två härliga smörrebröd kunde intas av deltagarna i väntan på prisutdelningen som dock kunde genomföras mycket snabbt eftersom vi hade rättat hela tiden längs rallyrutten.

Så här blev resultaten (maxpoäng var 75 p):
1 Bosse o Rose-Marie Johborg, Trosa på MGB Roadster 1967 –  64 p
2 Lennart o Birgitta Gustavsson, Norrköping, Morris Minor 1954 – 63 p
3 Torsten o Cajsa Åman, Saab Sonett III 1972 – 59 p
4 Tommy Olofsson o Marie,  Oxelösund, Buick Skylark 1967  – 59 p
5 Calle o Mari-Anne Holmlund, Stavsjö, A-Ford 1931 – 54p

Charmigaste Ekipage: Sigge o Harriet Stensmar, A-Ford 1931
Längsta Färdväg: Arne Wandin, Renault 4CV körde 19 mil från Askersund
Äldsta Fordon blev Ulf Weitzes A-Ford 1930
Bästa fordon med kvinnlig förare: Ingalill Lundkvist, Volvo 142 1970

Fullständig resultatlista: Resultatlista Gästabudsrundan 2013

Bilder från 2013 års Gästabudsrunda:

2012 års Gästabudsrunda sammanföll med såväl Mors Dag som Pingstdagen – den 27 maj – inget problem visade det sig!

Första start från Nyköpings Hus kl 10.01 och sedan följde ca 60 km rallyväg med ett antal praktiska och teoretiska kontroller.

Rallysträckan la’s av rallyrävarna Torsten Åman och Anders Olvén  och deras roadbook utföll till allmän beundran!

Målgången var på Stenbrogårdens Värdshus i Nyköping där en rallymacka väntade på alla deltagare. Eftersom vädret så tillät så kunde vi alla äta i trädgården.

Priser delades som vanligt ut till de fem bästa ekipagen. Förra årets vinnare, Sylvia och Janne Magnani från Vallentuna hade i år inte en chans att försvara sitt pris. Vinnare 2012 blev Roland o Gro Blixt från Automobilsällskapet i en Chrysler Imperial 1960 – andra vinsten på tre starter för paret Blixt. Vi gratulerar stort! Andra plats togs av våra vänner från NVBK Gunnar och Annelie Skoog och på tredje kom Ingmar Jonsson på en MG F 1999 också från Norrköping, men eftersom de inte hade stannat till prisutdelningen så tillföll tredjeprisplaketten Göran och ”Bakelsen” Millving från Linköping. Till ”Charmigaste Ekipage” utsågs också paret Millving speciellt med tanke på ”Bakelsens” tidstrogna nylonstrumpor med strumpeband (allt noggrant synat av jurygruppen). Äldsta Fordon blev Rune Larsson från Gotland med sin MC Super X från 1926 och ”Längsta Färdväg” kom vi fram till att Annica Raap och R Lagerbeck hade eftersom de hade åkt från Ljusterö, ca 17 mil.

Ladda ner: RESULTATLISTA

Ladda ner: Korrekta svar på kryssfrågorna: Tipsfrågor Gästabudsrundan

 

 

2011 års Gästabudsrunda, den 29 maj – lyckad trots regn

Som vanligt var starten förlagd till Nyköpingshus och morgonen började med regn, tidvis i riklig omfattning. Vi kalkylerade med ett bortfall på kanske ett tjugotal bilar, men när de första tävlande började droppa in från så avlägsna trakter som Vallentuna och Ljungsbro så förstod vi att det trots allt skulle bli en relativt välbesökt runda. Regnet upphörde så småningom och vi kunde räkna till hela 50 startande. Efter en trevlig rallyslinga på ca 5 mil utomordentligt vackra vägar så skedde målgång vid Nävekvarns Folkets Park – och alla tog sig i mål – även om några missade något prektiskt prov. Det verkade som om alla var nöjda med rallyt och även om det kom en skur i samband med prisutdelningen så fanns det inga sura miner som vi kunde upptäcka.

Vi hade fått priser från Mekonomen, Piratreklam, Nyköpings Teaterförening och konstnären Sture Sparrner och dessutom bidrog Automobilsällskapet med ett presentkort på middag på HamnMagasinet.

Prislistan över de fem första ser ut som följer: 1:a plats:  Janne o Sylvia Magnani, MGB Tourer 1966, Vallentuna, 2:a plats: Jan Hellström o Monica Bauer, Saab 96 1962, ASN,  3:e plats: Tommy o Emelie Olofsson, Buick Skylark 1967, ASN   4:e plats: Buster Olvén  and crew, Mercedes-Benz 220 SEB 1964, ASN,  5:e plats: Vår Hedersmedlem Hasse Carlsson m besättning i Chrysler Windsor Convertible 1947.   Charmpriset togs hem efter en svår uttagning av Hans o Monika Karlsson, Söderköping som åkte i en svart Renault Dauphine 1961.

Ett stort tack till alla som kom och gjorde Gästabudsrundan 2011 till en sådan succé, hedersomnämnande till Rune o Clary Larsson som kom på äldsta fordonet: en Super X från 1926 och till Göran o Helen Millving som var så snygga i sin ovanliga Humber Sceptre 1964 (de var redaktörens favoriter till Charmpriset, men man får inte bestämma allt här i världen). Några interna familjekamper utspelades också – och i familjen Strandberg segrade mamma Inger med god marginal till pojkarna. I familjen Olvén var det återigen Bustersidan som vann trots blomsterprydd motståndarcitroen. I ASN:s interna senilavdelning segrade Thorsten o Monica Olsson över Tord o Marianne Persson med tio placeringar!

Till sist en stor eloge till Ola och Marie Löfgren som för tredje året lade banan och fixade frågorna.

Ladda ner resultatlista.RESULTATLISTAGÄSTABUDSRUNDAN2011

Ladda ner frågor och svar: SVAR Gästabudsrallyt 2011

Några bilder från Gästabudsrundan 2011

IMG_4891 2

 IMG_4892 2 

IMG_4895 2

IMG_4896 2

IMG_4877 2

IMG_4909 2

IMG_4911 2

IMG_4913 2

IMG_4917 2

IMG_4919 2

IMG_4925 2

IMG_4928 2

IMG_4931 2

IMG_4935 2

IMG_4944 2

IMG_4972

 

 

Så här var 2010 års Gästabudsrunda!

IMG_1769 kopiera 

i samarbete med MHS Lopp 60/70/80

IMG_1760 kopieraIMG_1763 kopieraIMG_1759 kopiera

2010  års ”Runda” blev litet annorlunda  eftersom vi samarrangerade med MHS, Motorhistoriska Sällskapet. Därmed blev det också det största rallyt hittills med 75 anmälda bilar.  Litet märkligt kändes det allt med deltagande 80-talare som man kan möta på vilken Domusparkering som helst, men många av dem var i utmärkt skick! Vi hade gemensam bana och gemensamma praktiska prov, men separata frågor som många tyckte var rejält svåra i båda rallyna.  Ola och Marie Löfgren hade som vanligt gjort ett fantastiskt bra jobb med vägval, pilning och frågor och vi fick mycket beröm av deltagande MHS:are.

PICT4912PICT4903IMG_1792 kopieraIMG_1787 kopieraIMG_1784 kopiera

Målgången på Torps Säteri och ”Smörjbryggan” på Rosenhanska Magasinet passade perfekt och alla njöt av den underbara miljön i väntan på prisutdelningen som kunde förrättas på utsatt tid.

PICT4919

Segrade gjorde än en gång den fantastiske Buster med sin crew: Anders o Mia Olvén samt Kerstin o Bosse i Mercedes-Benz 220. PICT4918Tvåa kom en som ännu inte är medlem: Lars Johansson i en Alfa Romeo 1750 och trea blev Bosse Zetterqvist och Ove Almqvist i M-B 230. Plats fyra och fem kom på samma poäng, men utslagsfrågan avgjorde till Rojne o Elisabeth Petterssons fördel (Volvo PV 544) och på femte plats hamnade våra trevliga ungdomar från Oxelösund: Tommy Olofsson och Emelie. Det åtråvärda charmpriset erövrades av Janne och Gunilla Malmqvist vars klädsel passade perfekt till deras BMW 501. IMG_1801 kopieraIMG_1805 kopieraIMG_1807 kopieraPICT4923Fullständig resultatlista går att ladda ner: GÄSTABUDSRUNDAN2010

Här kan ni också ladda ner frågorna och svaren: SVAR Gästabudsrundan 2010

 

GÄSTABUDSRUNDAN 2009, så här var det:

2009 års ”Runda”  kördes traditionsenligt på ”Mors Dag” den 31 maj.   Start skedde på Nyköpingshusfrån kl 10.00 och 40 veteraner fanns på startlinjen, äldsta bil var en Scania-Vabis Phaeton 1917 från Scaniamuseet i Södertälje, samma bil som kom 2:a förra året!

Årets charmpris gick till Jeanette Nilsson (och okänd co-driver) från Linghem i ANA-sålda Standard 8 1954.

 

och målgång var även i år på Nynäs slott, men rallyrutten blev helt ny längs intressanta småvägar på sjösaskogen.

Efter färdvägen fanns goda möjligheter att avnjuta den egna fikakorgens godsaker

och vid målet kunde man välja mellan att förtära egen lunch i parken eller äta på Orangeriet. Tyvärr klarade inte Orangeriet av den publiktillströmning som vi utgjorde och väntetiderna blev orimliga.

Årets vinnarbil: Scania Phaeton 1917, körd av Jonas Lundgren från Scaniamuseet i Södertälje med sina föräldrar i baksätet – vilken present på Mors Dag! De landade på 45 poäng, med tre poängs marginal till tvåan: Mari-Anne och Calle Holmlund, Stavsjö som körde sin Ford A Town Sedan 1932. Trea blev Anders Eriksson i en fantastiskt fin Amazon 122S, 1962, på fjärde plats kom Jan Linderholm, Södertälje med en av Sveriges finaste bilar: Auburn Phaeton 1935 och som femma placerade sig familjen Malmqvist, Nyköping, snyggt uppklädda till ”grosshandlarfamilj” i sin bländande vackra BMW 501-6 1956. Fullständig resultatlista går att ladda ner, länk längst ner på sidan.

Årets arrangörer var Ola och Marie Löfgren med speakerhjälp av Thorsten Olsson. Här hämtar Jonas Lundgren vandringspriset som han får behålla till nästa års Gästabudsrunda.

Helena och Håkan Nilsson var de enda MC-åkande, men det fanns ingen speciell MC-klass så de fick inget pris!

Ladda ner hela resultatlistan!  resultatlistagc384stabudsrallyt20091

Ladda ner facit till frågorna!   20090604114657420

 

 

 

GÄSTABUDSRUNDAN 2008, så trevligt var det:

40-årsjubilerande Gästabudsrundan genomfördes i strålande sol och värme. Så många som 49 bilar kom till start varav 16 st var trettitalare eller äldre. Äldsta bil var en Scania-Vabis Phaeton 1917, utlånad av Scaniamuséet i Södertälje och körd av Jan Älfvåg med förre museichefen från Scaniamuséet, Palle Björkman, som co-driver.  Vi hade speciellt bjudit in förare och bilar som deltog i det första rallyt 1968 och åtta av de startande hade den merittyngda bakgrunden, fyra av dem körde dessutom samma bil som för 40 år sedan, bl a Jan Älfvåg som då kom tvåa och nu satsade hårt på att revanschera sig. Det blev en giganternas kamp!  Rallyvägen bestod av 6,5 mil vackra vägar från slott, via slott, till slott. Start på Nyköpingshus, praktiskt manöverprov på Stora Torget, vidare till Svärta och ett ”Antikfrågeprov” utanför Tre Sekler (vars ägare Matts Carlsson var med och grundade klubben 1968), ”Sportprovet” vid Runtuna IP, fikastopp vid Östermalma, ”Backprov” vid Ökna, ”Decibelprov” i ”Polisrazzia” vid Oppeby Säteri och till sist målgång på Nynäs Slott. Där parkerades bilarna i den vackra parken och deltagarna kunde njuta av en förträffligt anrättad rallylunch på Orangeriet. Parkeringen framför slottet gjorde oss nästan tårögda av lycka – så vackert!  Tyvärr var det två automobiler som inte lyckades ta sig runt banan, men sådant händer med gamla fordon! Övriga deltagare var emellertid mycket nöjda och därmed fick arrangörerna och funktionärerna den bästa lön man kan få för mödan.

De tio främsta ekipagen erhöll priser som skänkts av lokala sponsorer

På första plats kom vår hedersmedlem från Eskilstuna, Hasse Carlsson med Chevrolet Phaeton 1932, han och hans besättning fick ihop 75 poäng (av 105 möjliga). Förarglig tvåa, slagen medendast 3 poäng, blev även denna gång Jan Älfvåg med Scania-Vabis 1917. Trea blev Bengt Lewin Oxelösund som med den äran försvarade de Lewinska färgerna då fader Gunnar tvingades bryta tävlingen, 68 poäng. Endast 1 poäng mindre fick Pelle Pettersson, Linköping som körde sin Pontiac Landaulette även 1968. Femte- och sjättepristagarna hade samma poäng, 65, så här fick utslagsfrågan bestämma den inbördes ordningen. Ola och Marie Lövgren, Nyköping blev femma utklädda till hippies för att passa in i sin Fiat 124 Sport från 1967. Helena och Rolf Lindgren, Vagnhärad kom inte till start i sin föranmälda Aero utan körde reservbilen en Mercedes-Benz 170 S, 1950 till en sjätteplats. Sjua blev Lennart Lindberg, Linköping också han med samma bil som 1968, nämligen en Chrysler Convertible Coupé från 1931, 64 poäng. Lennart och hans co-driver var dessutom iklädda samma kritstrecksrandiga kostymer och hattar i bästa Al Capone-stil som de bar redan 1968 och detta imponerade på charmjuryn så de kunde fälla ett enhälligt beslut att ge herrarna Gästabudsrundans Charmpris. 1968 års vinnare, Ulf Edlund, Skogstorp hamnade nu på 8e plats med 57 poäng. Ulf rattade sin fina Lancia Artena från 1931. För nian gick det ”inge vidare”, förra årets vinnare Torsten och Cajsa Åman körde i lånad bil (Sune Johanssons Saab 96, 1966) och skrapade ihop 57 poäng. Tia blev Björn Österlund och Anna-Karin Sundqvist i sin underbara Alvis TA21, 1952 på 55 poäng.

Fullständig resultatlista kan fås per mail om ni hör av er till urbannyblom@yahoo.se

Ladda ner startlistan: gastabudsrundan-40-ar-anmalningar.doc

gastabudsrundan-2008.JPGgastabudsrundan-2008-1.JPGgastabudsrundan-2008-2.JPGgastabudsrundan-2008-3.JPGthysseford.JPGgastabudsrundan-2008-4.JPGgastabudsrundan-2008-5.JPGgastabudsrundan-2008-6.JPGgastabudsrundan-2008-7.JPGgastabudsrundan-2008-8.JPGgastabudsrundan-2008-9.JPGgastabudsrundan-2008-10.JPGgastabudsrundan-2008-11.JPGp1000124.JPGgastabudsrundan-2008-12.JPGgastabudsrundan-2008-13.JPGgastabudsrundan-2008-14.JPGgastabudsrundan-2008-15.JPGgastabudsrundan-2008-16.JPGgastabudsrundan-2008-17.JPGgastabudsrundan-2008-18.JPGgastabudsrundan-2008-19.JPGgastabudsrundan-2008-21.JPGp1000131.JPGgastabudsrundan-2008-22.JPGgastabudsrundan-2008-23.JPGgastabudsrundan-2008-24.JPGnynasvy.JPGnynasvy2.JPGgastabudsrundan-2008-25.JPGgastabudsrundan-2008-26.JPGgastabudsrundan-2008-27.JPGgastabudsrundan-2008-28.JPGgastabudsrundan-2008-29.JPGgastabudsrundan-2008-30.JPGgastabudsrundan-2008-31.JPGgastabudsrundan-2008-32.JPGgastabudsrundan-2008-33.JPGgastabudsrundan-2008-34.JPGcharmknuttar.JPGpristagare.JPGgastabudsrundan-2008-35.JPG

Kommentarer inaktiverade.