Våt filt över franska kvällen

Nog är det själva den att SMHI inte kan vara på vår sida i år. Säkert skulle det ha varit minst det dubbla antalet fordon om inte vädergudarna i Norrköping (det är väl där de finns?) hade ställt till det. 30 fordon blev det vilket förstås är ett riktigt bottennapp- av dessa var 16 franska med Citroën i topp med sju bilar. I perspektiv så är det roligt att vi ändå hade väldigt trevliga och roliga bilar – och riktigt långväga dessutom: en Renault CV4 från Kalmar, en Peugeot 203 1954 från Vimmerby och mest långväga ifrån kom en Citroën SM 1972 från Trollhättan, rattad av Bengt Dahlberg som också fick plaketten Kvällens Fordon. Jätteduktigt också av Barret att åka till träffen med sin B11 trots att regnet vräkte ner i Norrköping (där fick dom – vädergudarna på SMHI)

Simca Aronde 1961 – året efter det att ANA hade släppt märket till Philipssons. Men årsmodellerna 1954 till 1960 byggdes i Nyköpingsfabriken – 10 000 st!
Citroën Dyane – bilen som skulle modernisera och efterträda 2cv. Men så blev det inte – 2 cv överlevde Dyane med många år.
Renault 6 ser man inte varje dag
Klubbens 2 cv som var till salu lockade många intresserade, och högsta budet hamnade på 45 000 vilket vi tycker närmar sig det pris som vi har tänkt oss. Vi låter budgivningen vara öppen till den 10 juli om det är fler som vill vara med och bjuda.


En av de sist tillverkade Citroën 2cv – en 90 års modell tillverkad i Portugal. Totalt tillverkades drygt 5,5 miljoner i Frankrike och Portugal.

Givetvis får även bilar tillverkade i andra länder plats på tematräffarna – här ett par läckra amerikanska plåtcabbar – så imponerande!

Stjärnglans på tyska kvällen

Kan det bli så mycket vackrare än så här? Givetvis kan meningarna därom gå isär, men det var många besökare som beundrade den här M-B 300 ”Adenauer” på tyska kvällen den 19 juni. Eftermiddagsregn skrämde säkert bort en del, men det blev i alla fall ca 150 fordon på plats, varav drygt hundra var av tyskt ursprung. Av dessa var ca 50 bilar med stjärna i fronten (vilken dominans), BMW fick nöja sig med 27 deltagare.

Kvällens Fordon blev en VW Buss Samba, 1965 med far och son Georg och John Ferry, Nyköping och med en last av tidstypiska prylar.

12 juni Tema: MC, MC-bilar och Mopeder

Kvällen började litet tveksamt med visst hot om regn hängande över oss. Av de fordon som kom, 58 stycken, var 13 bilar och en Morgan 3-wheeler – resten mopeder och MC. Vi tog ut en parad sim bestod av en Harley Davidsson 1200 sidvagnsmaskin av årsmodell 1930 i härligt grönt originalskick. Därefter en mycket fint iordninggjord Honda CB 125 – omgjord till café-racer av en nyköpingskille vid namn Christoffer. En härlig Kawasaki Z1300, 6-cylindrig, i mycket fint skick kom därefter. Vi visade faktiskt också upp en bil i paraden! Det var medlemmen Henry Hammar som överraskade oss med att komma i sin ”bult- o mutterrenoverade” Mustang Fastback av 1965 års modell. En bil som var fantastisk att skåda och som många besökare dreglade över!

Till Kvällens Fordon utsågs en mycket fin NV 20 av 1951 års modell som ägaren, Michael Bergström från Bettna, hade satt samman av delar från ett antal lådor. Han hade en mycket fin historia om sin renovering och blev en värdig vinnare idag.

Ingers Däck och Jacks Cykel var sponsorer idag. AVA MC lyste dock med sin frånvaro. Vi tog tacksamt emot priser från sponsorerna samt av Vaccinkliniken. Trots det riskfyllda vädret rörde sig ganska mycket folk på området och vi alla funktionärer för kvällen tyckte att det i stort var ett lyckat evenemang. Hälsn. fr Leif – ”Boss for the night”