Gästabudsrundan år 2019

Liksom förra året så hade vi extrem tur med vädret, kanske t o m på gränsen till FÖR bra! Solen bara gassade ner på de blänkande bilarna som samlades på det nyklippta gräset utanför klubblokalen på Skavsta. 74 fordon var anmälda och ytterligare ett kom till på startdagen, alltså 75 fordon med ca 160 personer. 70 % var klubbmedflemmar, men rundan lockar folk från när och fjärran, t ex Österbybruk, Valldemarsvik, Södertälje m fl platser. Startlistan upptog 37 olika bilmärken med VW i topp och innehållande så ovanliga märken som Alvis (3 bilar), Indigo 3000, Jensen Healey, Morris Cowley 1925, Auburn 1934, Jaguar XK120 och Jaguar C-type.

Efter 65 km på vackra sörmländska vägar återkom nästan alla ekipagen till Skavsta (2 bröt) och när alla var i mål kunde prisutdelningen ske. Specialpriserna för äldsta fordon och charmigaste ekipage gick till samma fordon, nämligen Anders och Abbe Jansson i Morris Cowley Bullnose 1925.
Mest poäng samlade Stqaffan och Britt Lundberg som körde BMW 327/28, 1939 från Södertälje – de fick ihop 30 poäng av 40 möjliga (kanske var svårighetsgraden något för hög?!). Tvåa blev Anders o Mia Olvén (utan turhunden Buster) med 29 poäng i sin BMW 325 Cab 1987 och på en poäng mindre kom Ola Mårtensson och Bo Lundqvist också från Södertälje i den pampiga Auburn 652Y Phaeton, 1934

MER BILDER FINNS UNDER FLIKEN ”GÄSTABUDSRUNDAN”

Fönstermålning den 2 juni

Elva ivriga personer med penslar i högsta hugg åstadkom mycket målning under ca 4 timmar på söndagen – nu är det bara 4 fönster och två altandörrar kvar.

Marita och Jarl Nilsson var skickliga målare
Bengt och Helena Nilsson var med redan för tre år sedan då vi målade fönsterluckorna
Henry Hammar målade med finsk sisu
Kattiz Karlenius målar med fast hand
Henrik Lindberg var den i särklass snabbaste målaren – gjorde två luftar på endast två timmar!

Ångans Dag i Mariefred den 1 juni

Planen var att åka Morgan till Mariefred, men med 11 grader och regn så föredrog vi – med ålderns rätt- att åka täckt bil. Det var tydligen många fler som tänkte som vi för antalet veteraner var ungerfär hälften så många som förra året. Däremot var det i år tre st ångvagnar som deltog – dels våran egen i nästan färdigt skick, dels Rolf Johanssons Lykamobile som är en byggsats från England och så Erling Carlsson med sin Stanley Steamer från 1906 som är i körbart skick, men som inte ville vara med till 100 %. Omröstningen om träffens finaste bil tillföll Tom och Iris Bergman med sin nyinköpta Hotchkiss från 1951 och givetvis blev även Hasse Erikssons Volvo-ambulans uppmärksammad som god tvåa i omröstningen. Tyvärr satte regnet käppar i hjulen för arrangörerna och de tillresta veteranerna, men det är sådant man får räkna med när man har utomhusevenemang av den här karaktären.

Killarna i Ångvagnskommittén hade fullt upp hela dagen med att prata med intresserad publik och det var många beundrande ord som yttrades om ångvagnen – nästa år hoppas vi kunna köra vagnen på evenemanget. Dagens hjältar i Ångvagnskommittén var ordföranden Ingemar Persson, Åke Nilsson, Lennart Wärme och Geire Wetterström – de höll ångan uppe hela dagen.

Väldigt roligt var att vår hedersmedlem Gert Ekström dök upp och hade många positiva kommentarer till hur han tyckte bygget har framskridit.