Full FARt på Fars Dag

Tio slipsburna herrar och en slipsburen dam hörsammade uppropet om ”slipstvång” på klubben på Fars Dag den 10 nov. Lasse Annerstedt hade dessutom med sig en samling finslipsar varav några konstnärligt handkolorerade. Givetvis fick han kommitténs pris för bästa slips: en exklusiv ”resegarderob” för fyra slipsar ur en gammal Saabkollektion. Förutom slipsbärarna kom också många utan slips så vi var totalt 31 personer vilket troligen var ett söndagsrekord. Yngste gäst var Agnes Sjölund med sina sex månader, äldste gäst har vi inte koll på! Pimpade mackor, Sonjas hembakt och Urbans farsdagstallrik uppskattades och sorlet i lokalen var stundtals mycket högt. Roligt!!!

Glada slipsbärare Längst t.v. Erland Ringgren med sin träslips tillverkad i Björkvik – förstås!
Åke Nilsson hade reparationslåda till bilslipsarna
Prisutdelning
Det visade sig att Kenneth Åbrink hade designat en av slipsarna i utställningen.
Några som hade glömt slipsen hemma Framför slipsutställningen.
Agnes Sjölund var nöjd med att ha både far och farfar (Johannes och Per) med sig på klubben. Hon var också nöjd med ordförandens knä!!

Välbesökt Saabkväll den 16 okt

Tekniska Kommittén hade bjudit in en av pionjärerna bakom Saabs första motor i 99:an. Som de flesta vet så använde man sig av en motor från Triumph, nämligen halva den V8 som satt i Triumph Stag. Karl-Erik Karlsson från Södertälje fick i uppgift att försöka anpassa den till vad Saabledningen önskade och till sin hjälp hade de ett företag i södra England. Det fanns ju uppenbara brister med Triumphmotorn så såväl Karl-Erik som Per Gillbrand arbetade med att få den mer tillförlitlig – det arbetet resulterade i den ”svenska” 2-litersmotorn, som dock fortfarande hade sin grund i Triumphpatenten.

Vi hade en mycket trevlig kväll tillsammans med Karl-Erik – och Torsten Åman flikade in då och då med sin kunskap samt roliga och intressanta minnen av Per Gillbrand. 57 personer uppgick publiken till och merparten var förstås saabnördar. Ångvagnssektio-nen sålde saabprylar ur Olof Walléns kvarlåtenskap till ett belopp på drygt 2000 kr.

Kul också att Roger Forssén och Barret kom i Rogers fina 99:a med just Triumphmotor.

Tuffa deltagare i Skymningsrundan

Trotsande onsdagens intensiva regn kom 15 ekipage till start i årets Skymningsrunda den 2 okt. Mycket imponerande tyckte vi som stannade kvar i klubblokalens värme – totalt var vi drygt 40 personer på träffen i åldrar mellan 3 och drygt 80. Men visst är det de litet yngre medlemmarna som lockas av den här typen av spänningsaktiviteter – mer än hälften var säkerligen i arbetsför ålder. Bosse och Rosemarie Johborg samt Anders o Abbe Jansson hade gjort en uppskattad rally-sträcka med kniviga frågor av hög svårighetsgrad. Efter en pedagogiskt perfekt genomgång av frågorna efter målgång så utkristalliserades följande vinnarkvintett:
Tommy Duvefelt/Kurt Johansson i Ford Model A Coupé 1931
Eero o Carola Onkamo i modern bil (vilket är helt OK!)
Leif Persson/ Nils Ohlander i Ford Taunus 17 M 1968?
Barret o Fredrik i Citroên B11, 1949
Anders Hög/Cina Kjellander i Ford Taunus 17 M TS 1963

Det var väldigt roligt – och imponerande tufft – att så många ställde upp med sina gamla bilar, dessutom fanns en Amazon, en Fiat 126, en BMW Z3 och en BMW Alpina i startlistan. Fantastiskt smickrande också att så många kunde tänka sig att åka såå långt som från Norrköping och Flen för att delta – i detta usla väder!