VÅRFESTEN – VILKEN SUCCÉ

aEfter denna långa period med kyligt (förlåt: skitkallt) väder så var det knappt man trodde det var sant då söndagsmorgonen kom med visserligen mulet, men i alla fall relativt varmt väder. Och regnet höll sig i skinnet ända tills nästan alla hade åkt hem och då gjorde det i alla fall inget. Som grädde på moset så ropade göken för första gången i år när vi kom hem till Bergshammar – fyra dagar försenad mot normal ankomst!

fhjgladda nedk

Inte kunde vi tro att det skulle komma 46 bilar (och en MC) och ca 90 personer – verkligen roligt! Vi fick en riktigt bra test inför Gästabudsrundan då vi ska ha plats för dubbelt så många bilar.  Leif och Sylvia hade som vanligt  ordnat en svår tipspromenad med tema trafikkunskap och det var många som fick sig en tankeställare om de skulle lämna bilen på Skavsta!!  Bästa resultat hade Åke och Kerstin Nilsson (Pontiac Firebird), med Thomas och Katarina (Golf Cab)  på andra plats och Elisabeth P (Volvo PV 544) på tredje.

Tre avtackningar gjordes: Gunnar Eriksson avtackades  för sina insatser i Ångvagnssektionen, Anders Olvén för sina insatser i Automobilsällskapets styrelse och Håkan Nilsson för sina många (troligen tretton-fjorton) år som revisor.

ladda ned (3)ladda ned (5)IMG_2134

Åtta duktiga kakkreatörer ställde upp i historiens första Rabarberkakscup och ”Taistors’ Choice föll på Sonja Nyblom för en kaka hon var så besviken på så den hade kunnat få stanna hemma!

ladda ned (8)ladda ned (9)ladda ned (10)

Ett stort antal bilar presenterades av J-zon och bilägarna allt från Calle Larssons lyxkryssare Cadillac DeVille 1965 till Tomas Strandbergs Nash Lafayette-projekt. Han påstod med bestämdhet att han hade två Nash på släpet, men hur vi än räknade så fick vi bara till fyra hjul!!

projektladda ned (1)cadillacbubblaladda ned (14)ladda ned (19)ladda ned (20)citroenladda ned (22)bmwladda ned (15)ladda ned (16)ladda ned (17)ponte

Under större delen av dagen (mellan 12 0ch 15) kunde man smaska på mycket välsmakande, nygrillade viltburgare och njuta av tuffandet från Kurt Anderssons tändkulemotorer. Väldigt rolig var det också att Ingvar Bengtsson kom från Norrköping och visade upp sin oerhört fint renoverade Dodge D6 1937 – det sägs vara Sveriges finaste!

grill

tandkule

OCH – tänk så många däck som blev sparkade!!!

Bilderna här är tagna av Carola Onkamo och Rojne Pettersson