Det hade blåst 12-18 sekundmeter hela dagen och vi hade allvarliga funderingar på hur det skulle gå med deltagandet av vår partner Kryssarklubben, men som deras ordförande Staffan Bergentoft sa’ ”Vi gillar ju vind”. Vinden mojnade inte mot sen eftermiddag och Kryssarklubben fick finna sig i att en del båtar ”fegade ur”, men de var nöjda med resultatet ändå och hade fått möjlighet att föra ut budskapet om sin existens. För landbaserade fordon var vi mycket imponerade av hur många som trotsade stormvindarna och åkte ganska långa sträckor till träffen. Till sist var vi uppe i totalt 85 inräknade fordon varav ca 60 var Saab och Volvo som fick stå och blänga på varandra på vardera sidan av kajen – vi fick se en mycket fin 1969 års Saab 99, två st engelskbyggda Volvo P 1800, Hans Thunströms charmiga Volvo Pickup från 1938, två toppenfina rallyutrustade Saab V4or och en Saab 99 med Saabo husvagn på släp.
Men Svenskbyggda bilar är ju inte bara Saab och Volvo och vi hade turen att få besök av en Scania-Vabis Epatraktor från 1926 i nästintill originalskick. Ursprunglige ägarens namn Erik Bergkvist i Orsa fanns fortfarande på instrumentbrädan, men på kylarlocket fanns ett supermodernt tillägg: en kylarprydnad med Scanias grip utskriven på en 3-D-skrivare.
Men sedan kom ett fordon som helt tog andan ur halsen på oss, eller rättare ett ekipage: en Taunus 23 M Coupé med släp på vilket en liten röd, annorlunda bil fanns. Det visade sig vara Alf Ahlsén från Eskilstuna som kom med en bil byggd av en man 1953 i endast ett exemplar. Den kallas Berglund Special efter konstruktören och är byggd helt i aluminium och med en encylindrig 250 cc Jawa-motor i baken. Berglund hade tänkt sig kunna bygga en serie bilar, men intresset var alltför dåligt. Vi tyckte den här bilen var så unik att vi utsåg den till ”Kvällens Fordon”.
När sedan Claes Johansson kom med Klassikers fantastiska Saab Husbil så var svenskkvällens lycka gjord.