Vilken trevlig dag det blev! Trots nyckfullhet från vädergudarna så kom många till Pål Jungs för veteransläppet – förutom nyköpingsfolk så noterades tillresande från såväl Kolmården som Mölnbo, Västerås och Stockholm. Det var ett gäng nervösa förare som knuffade sina pärlor genom Gallerian och ut i det fria där en febril verksamhet med att montera batterier, kolla säkringar samt vatten och olja vidtog. Hur skulle det gå efter en lång vinter inomhus i skön värme?
Hela 224 tipslappar lämnades in och den bil de flesta trodde skulle starta först var Volvo Ambulansen med 23 röster (men det var också 13 st som trodde den skulle starta sist!). Den näst populäraste ”förststartaren” var Alfan med 17 röster och MGB:n med 14 röster. Det fordon som de allra flesta trodde skulle starta sist var tandemcykeln med Fuchsmotorn, men Håkan gäckade alla och den puttrade igång så snällt.
Exakt kl 13.13 ljöd startsignalen och förarna påbörjade startprocedurerna – publiken hade i förväg kunnat gissa på vilket fordon som skulle starta FÖRST och vilket som skulle starta SIST (eller inte alls!!). Ganska snart stod det klart att Torsten Åman med sin Sonett III var först iväg med Ove Almqvist och Saab 96 Sport hack i häl – på tredje plats kom Lennart Hjelte med sin Auto Union Sp 1000 cab och på en hedrande och oväntad fjärdeplats kom ordföranden Urban Nyblom med sin Morgan 4/4. Förstapristagare blev Abbe Jansson – trots att han själv drog sin röstsedel, men det var absolut inget fusk med det! Priserna var skänkta av affärerna i Gallerian eller av Automobilsällskapet.
Teknikens Världs ”Klassiska Bilar” hade skickat en reporter (vilket inte SN gjorde!!!) och det blir reportage i nästa nummer.
Både fordon och förare blev lika uppsluppna som Patriks kossa här nedan och härmed har vi bidragit till ett nytt inslag i den svenska veteranfordonskulturen!!!