Engelska kvällen 27 juli – årets rekordkväll!

Med fantastisk sommarvärme hela dagen var det upplagt för en stor kväll i hamnen – och så blev det. Till sist så hade funktionärerna i entrén räknat in 245 fordon  (och det slog tyska kvällen med fem st) och publiken var megastor – uppskattningsvis 5000 personer rörde sig i hamnen den här kvällen – dvs en riktig folkfest. Det som är så festligt med engelska temat är att det är sådan fantastisk spridning på fordonstyper – här kommer det 50-tals Rollsar med viskande motorer, MG-bilar av såväl typ TC, TD, TF, A, B, C, F och TF (och så många sedan!), Morgan från 71 och framåt, äldre och nyare Rover, Jaguarer från XK120 över E-Type till dagens modeller, Bentley från en 4,5 liters 1929 till en av årets modell, två Alvis från samma norrköpingsfamilj, en splitterny Mc Laren från Nyköping, flera Vauxhallmodeller och vi såg också någon Ford Anglia och Escort, Austin A40, Morris Minor, Wolseley six/ninety, hundkojor, Lotusar, Austin-Healey och en Sprite, en Singer, Triumph Roadster faktiskt två stycken och inte att förglömma Ferguson Grålle. Jag har säkert redan glömt några och får be om ursäkt för detta. ”Kvällens Fordon” blev en Wolseley 18/85 1968, dvs ”storkojan” med hydrolasticfjädring, tvärställd 1800-motor och framhjulsdrivning. Det kom inte in många av de här bilarna till Sverige, men den här gick som någon slags direktionsvagn på en bakelsefabrik i Gävle. Ägaren, Mats Grimme från Stockholm blev mäkta stolt över utmärkelsen.

Flera fantastiska bilder ser du på Gunnar Wesleys sida: gwy.name

DSCF4331

DSCF4335

DSCF4333DSCF4351DSCF4356

DSCF4357

DSCF4358222663695_34d9c02f-5db1-491c-93b222663695_34d9c02f-5db1-491c-93b5-bdfdc6a31f8c

DSC_0029 (7)

DSC_0108 (3)

DSC_0064 (6)

DSC_0082 (6)

DSC_0150 (1)

DSCF4344

En extra krydda under kvällen var Daniel Ganesh som sjöng trevliga musicallåtar från sin londonkarriär. Mycket uppskattat!

DSC_0219 (1)

 

Tema Japan den 20 juli – bästa hittills!

Kanonkväll med fint väder och fin insats av av alla funktionärer. Det kom 111 bilar (och en MC) varav ett stort gäng Miator från Stockholm. Totalt 70 japsare och ett mindre men naggande gott antal äldre representanter som passade in på 30-årsregeln! T ex en Datsun 260 2+2 1975, enda i Sverige! Kvällens Fordon blev en Datsun 120 F2, 1978 med ung familj från Malmköping som hade köpt bilen för två månader sedan och var på första  veteranbilsträffen med den – bättre än så blir det inte! Ägaren heter Martin Forsström, Malmköping och så glada vi blir när yngre personer kommer med intressanta fordon.

DSC_0080 (3)DSC_0074 (5)DSC_0009 (10)DSC_0026 (4)DSC_0073 (61)DSC_0020 (4)DSC_0088 (6)DSC_0034 (7)DSC_0112 (5)

En så’n folkfest på Toplesskvällen den 13 juli!

Lagom till onsdagsträffen skingrades molnen och solen fick rum att värma alla som vällde in på hamnplanen, tack vare dubbla filer in så gick insläppet smidigt och på ett ganska tidigt stadium så var hamnplanen fylld och vi fick ta till grusytorna även för cabbar. Efter ytterligare ett tag så pajade hela planeringen och vi fick parkera bilar med tak och utan tak huller om buller. MEN jag tror inte att det var någon som tog illa upp för det – stämningen var genomgående god under kvällen och det var en mycket trevlig blandning av olika bilar som kom, det är ju inte varje dag man ser en fin Talbot Samba samsas med en läcker Ford Fairlane Sunliner, Jaguarer och massor med Mercacabbar. För att inte glömma M-B 170 S A-cab med Per Liljekvist från Trosa som fick den plakett som han skulle ha fått som Kvällens Fordon på Tyska kvällen men som blev avglömt då. Per passade också på att bli ny medlem i ASN vilket ytterligare två personer blev under kvällen. Paraden innehöll den här gången ett udda inslag, nämligen en minihäst av det absolut gulligaste slaget som kördes av en nybliven medlem: Katarina Sandås som tillhör gästabudsgänget på slottet, men som tog sig en sväng ner till oss. Sedan visade vi Göran Ericsons superba Packard 1938, Torsten Grönvalls Riley 1949, Roger Calälvs Morgan 2001 tillsammans med gästande Porsche 914-6, Ford Fairlane Sunliner och en Triumph Herald Cab med tysk besättning.

DSC_0029 (6)222663695_34d9c02f-5db1-491c-93b5-bdfdc6a31f8cDSC_0038 (6)DSC_0054 (4)222663695_34d9c02f-5db1-491c-93b5-bdfdc6a31f8dDSC_0025 (6)DSC_0046 (5)
DSC_0049 (1)DSC_0021 (8)

Och så var det dags för Kvällens Fordon. Vi tog ut en bil som byggdes i endast 15 ex i USA 1978-79 innan fabriken gick i konkurs. Bilen heter Sceptre 665 och byggdes med glasfiberkaross på fordram och med Ford V8-motor. Liksom Excalibur tog den designinfluenser från flera europeiska bilmodeller. Idag återstår endast sju bilar och den här är den enda i Norden, ägd av Per-Inge Landholm, Sollentuna.

DSC_0122 (2)DSC_0111 (2)DSC_0116 (4)