Moln och hotande regn brukar inte skrämma bort deltagare i Tunga kvällen och inte heller i år. Totalt 67 fordon varav 1 långtradare, 8 lastbilar, 3 bussar, 8 traktorer, 1 ambulans och dessutom 30 vanliga veteraner och 12 MC. Dessutom stånkade Kurt med sina härliga tändkulemotorer.
Kvällens Fordon blev en Volvo BM-2654 från 1983 ägd av Leif Karlsson, Katrineholm.
Sol bakom moln, lagom varmt och litet blåst – perfekt upplägg för Tema: Svenska bilar och storpublik blev det som tittade på 55 Volvo, 63 Saab, totalt 154 fordon.
Som Kvällens Fordon utsågs en Volvo 244, 1976 i skick som ny – ägd av Bosse Petrini, Vikbolandet
En del mörka moln skymde solen och temperaturen höll sig runt 18 grader, nästan 15 grader lägre än dagen innan. Men det kom många engelska bilar ändå, totalt räknade vi in 176 fordon och då var det bara sex MC. Märkesbredden var stor med flera fina Rolls-Royce i toppen och en R-R som var det fulaste exemplar vi någonsen sett. Största märke blev som vanligt MG med ca 40 bilar med såväl TB, TC, TD, TF, A, B och F och en fyrsistsig sedan (variant på Rover 75). Morgan Owners Group kom med ett femtontal bilar från 1950 till 2019, tre st Threewheelers. Exceptionellt roligt var det att få vinka in 8 st Alvis från 1933 till 1964. Klubben hade årsmöte och middag på Stjärnholm på tisdagen så därför var de samlade. Jaguarer fanns det också många av – ska vi tro 30?
Andra trevliga engelska bilar som var representerade var t ex flera Lotus, ett par Sunbeam, en utomordentligt vacker Wolseley, flera ”hundkojor”, några Aston Martin av nyare årgång, en Morris Minor, en Austin Cambridge, två Ford Anglia och en Cortina, några fina Rover bl a en ovanlig 3500 S, en Land-Rover, en Riley, ett par härliga Triumph och en Standard Vanguard. Jag kan ha glömt någon och tilläggas kan att det fanns många andra fina bilar än engelska också.
Det ungdomliga bandet som spelade så fint för oss bestod av Filip Sager och Andreas Widemo. Duktiga killar som kan gå långt!!
Till Kvällens Fordon utsågs kvällens äldsta bil med kvällens yngsta förare, nämligen Alvis Firefly tillverkad 1933 ägd och körd av David Henrysson, Norrköping, tillverkad ’96! Den här bilen är den enda kvarvarande i världen av den modellen – unikt!