Mercedes-historia fr vänster till höger.Trångt med PorscharFolkfestAllt är inte högglanspolerat på träffarna – kan också vara charmigt.Vår medlem Lars Bjälkvall var på plats med sin fina M-B 280 SL 1970Den här fina M-B 220 S 1957 ägs av Göran Lundquist, FlenStefan Farkasdi kom från Kolmården med den här läckra BNW 3,0 CSL, 1973
Ännu en läcker BMW Coupé
Ett helt gäng med Ford Taunus från P2 till P5 kom från NorrköpingFrån Norrköping kom också Gunnar Skog med sin DKW Schnellaster 1959Läckra Porschar – den svarta 256:an tillhör Lasse Annerstedt NyköpingLennart Svensson, Askersund kom med denna välrenoverade Ford Taunus 12 M, 1954 en s.k. ”Jordglobsmodell”. De fick utmärkelsen Kvällens Fordon i tuff konkurrens med många andra tyskar.Tydliga fakta. Inte varje dag man ser en Taunus 12 MKvällens Överraskning blev denna Lloyd LP 400 S från 1955 – ägd och styrd av Lena Åkerman, en medlem från Södertälje.Enkel men hemtrevlig inredning i Lloyden – men Steve såg vi inte till!
Årsbästa kväll med 230 bilar och 10 MC (väldigt magert deltagande av tvåhjulingar i år). Cirka 150 fordon hörde till tyska temat. Det var en otroligt lång, lång kö till insläppet – folk kommer tidigare och tidigare. Funktionärerna öppnade för insläpp redan 16.45 och de fick hålla på till 18.45 innan kön var avbetad! Det var mycket publik till paraden som njöt av speakern Pål Hosks eminenta kunskaper om tycka bilindustrin. En ny aktör i hamnen var ”Våffeljärnet” som sålde våfflor för glatta livet.
Här kommer flera deltagare:
En ovanlig M-B 170 DA (alltså en tidig diesel) från 1951Roland Ivarsson – medlem från Flen – ägaren till 170-dieselnMercedes 250 SE 1968 – så vacker!! Tycker säkert också ägaren Per Ask, Linköping Ovanlig Taunus: 17 M Herrgårdsvagn 1960, ägare Johan Belsing SträngnäsPorsche 928 årsmodell 1990 – annorlunda porschekoncept med frontmonterad V8-motor på 330 hk. Ägare Rehan Mirza, JärfällaLäckraste Porschen den här kvällen? 356 Super från 1961, ägare Karl-Arne Karlsson, Landsbro. Bilen blev Kvällens Fordon hos oss för ett antal år sedan.Roligt att få se en fin Ford Granada 2600 GLS från 1977 – Bo Gustav Johansson från Nävekvarn är lycklig ägare som kör i snitt 26 mil per år med bilen.Nästa version Granada – en 2,0 L från 1981, ägd av Karl Börje Johansson, ÅbyThomas Johnsson, Nyköping visar upp sin läckra BMW M3 E30 från 1991 i kvällens motljusDenna VW-buss ägs av Anders Hafslund, StockholmÄven en husbil kan ha veteranstatus. Den här M-B 208 540 BS från 1980 med karosseri av Hymer-Mobil ägs av Anna Ulf, Oxelösund, sambo med vår medlem Tord Vejdal.VW Scirocco, 1983 – Staffan Johansson är ägare.En De Lorean DMC-12 från 1982 får representera ”icketyska ” bilar. Det är Anders Bergman från Stockholm som kommit med den. Det här är en exklusiv bil som blev mycket känd eftersom den spelade en huvudroll i filmen ”Tillbaka till framtiden” Bilen tillverkades både i USA och Nordirland. Den har karosstomme i glasfiber med ytterpaneler i olackerat, borstat rostfritt stål – känsligt för fingeravtryck! Motor är en modifierad PRV-V6a på 2,6 liter placerad bakom bakaxeln. DMC-12 tillverkades i 9080 ex innan företaget gick i konkurs.
Vi tackar Anders Hög och Anders Jansson för fina bilder.
Ganska ödsligt i hamnen, paraplyer och bara 47 bilar (varav 37 var italienska eller franska). Tja, det är inte mycket att göra åt det svenska sommarvädret, men medelhavskt var det i alla fall inte den 12 juli. Men det är i alla fall något speciellt med dessa medelhavsbilar – alla med sina egna karaktärer och underbar design.Givetvis hör det till med ett gäng Citroën 2CVPer Arne Erikssons 2CV 1981 – NävekvarnEn helt annan karaktär: Lamborghini 2017. Magnus Karlsson kom med den från Stockholm – en publikfavorit?Alfa Romeo 164 från 1995. Jörgen Larsson kom med den från NorrköpingHäftigaste Alfan var denna GTE från 1977. Göran Bergils Söderköping heter ägaren.En häftig Lancia Delta HPE 2,0 1996 kom från Sparreholm med ägaren Karl Olof RundqvistMarie Apelqvists lilla Fiat 312 L från 2010 var den i särklass sötaste bilen. Man tror nästan att det är en Ahlgrens!!Äldsta bil var Anders Högs Fiat 1100B från 1949. Hemort: Norrköping. Kvällens kunnige speaker heter Göran Herbring.Så här luftigt blir det i Anders Fiat när han öppnar de båda motstående dörrarna.Kvällens Fordon blev denna Lancia Beta 2000 HPE 1978 – en bil med Nyköpingsanknytning eftersom Saab-Scania importerade dessa bilar från Italien. Ägaren heter Lena Helfrid och kommer från Lotorp i närheten av Finspång.Inte en träff med italienska fordon utan en Vespa förstås. Det här är en modell Super från 1961 med Martin Baurne, Nyköping vid styret. Blev Kvällens Överraskning tack vare alla extrautrustning!
Så här glad blev Ove Andersson från Eskilstuna när hans Chrysler Imperial Crown, 1959 utsågs till Kvällens Fordon bland de 207 utställda bilarna. Bilen är i originalskick och mycket ovanlig.Här har regnet redan börjat och många har redan lämnat hamnen. Med 101 år på nacken var Björn Thyselius T-Ford den i särklass äldsta.En färgglad A-Ford 1930 representerar också de äldre veteranerna. Gerhard Bogner kom ända från Västerhaninge.Jimmy Stening, Strängnäs kom till träffen i sin nyligen bortgångna pappa Georgs Studebaker Silver Hawk 1957. Jimmy är nybliven medlem i Automobilsällskapet.Vem kan motstå en pippigul hudsonlimpa? I alla fall inte Lasse Thomsen, Nyköping, medlem i ASN. Bilen är en Hornet 1951 – tjusig!Mustangklubben representerades mangrant med 43 bilar – här en 1969 års Mach-1, ägd av Andrew Nilsson, Bergshammar. Roger Löfgren, Oxelösund kom med denna ovanliga Chevrolet Nomad 1955Ett mindre antal motorcyklar fanns också på plats.En något ombyggd Cadillac 1947, ägd av Bengt Wahlström, Nyköping