Hamnträffar

Gunnar Wesley fotograferar bland annat annat våra hamnträffar. Du hittar hans snygga bilder här. http://fordon.gwy.name/#!home

Hamnträffarna 2016

Liksom de senaste åren är tiden för hamnträffarna 17.30 – 21.00 och reglerna är också desamma, dvs grundregeln är att fordonen skall vara 30 år eller äldre och i fint skick. Undantag görs för Temafordon som måste uppfylla MHRF:s kriterier för ”Blivande Klassiker” dvs vara minst 10 år gamla, vara utpräglat motorhistoriskt intressanta, framförallt cabrioleter och kupéer samt i ett ytterst fint skick. Ju nyare bil desto finare skick krävs. Varje kväll delar vi ut en plakett till ”Kvällens Fordon” – ett fordon som sticker ut på något sätt. Vi gör dessutom intervjuer med ägare av speciellt intressanta fordon. De märkesklubbar som planerar besöka oss hoppas vi tar kontakt med oss (070-214 14 64) så vi kan reservera plats åt er – om ni vill stå tillsammans. OCH – det är viktigt att tänka på att 10-årsregeln gäller även när en hel klubb besöker oss.

Det här är 2016 års temakvällar:  VÄLKOMNA!

18 maj, Premiärkväll utan tema

25 maj, Tema: ”Djur”
dvs Mustanger, Jaguarer, Baggar, Mantor, StingRays, Volvosuggor, Volvovalpar, Vespor, BM Terrier med flera samt bilar som har ett djur i sitt märke: Ferrari, Lamborghini med flera

1 juni, Tema: Svenska bilar
och då tänker vi inte enbart på Volvo och Saab utan även Scania, Indigo med flera

8 juni, Tema: Svans- o mittmotorbilar  
Här kan det bli en fantastisk blandning av Ferrari, Lamborghini, VW, Renault, Fiat, MG F, Porsche och kanske Simca 1000, Hillman Imp, BMW 700, Alpine och varför inte Chevrolet Corvair!!

15 juni, Tema: MC, MC-bilar, Mopeder och Cyklar
egentligen alla fordon med ett, två eller tre hjul

22 juni, Tema: Tyska bilar
en av säsongens största kvällar med en fantastisk blandning av märken som Mercedes, VW, Porsche, Opel, BMW, DKW, Audi, NSU, Borgward, Lloyd, Hansa, Glas, med flera. Vi uppmärksammar att det är 110 år sedan Hansa Automobil grundades – en koncern som senare producerade såväl Lloyd, Borgward och Goliath (med koppling till ANA, Nyköping!). Varför inte en parad med Hansa-bilar?

29 juni, Tema: Amerikanska bilar  
Vi önskar oss någon/några Chevrolet Corvair, Oldsmobile Toronado, Buick Riviera, Studebaker Avanti samt kanske en Hudson och en Nash Metropolitan bland alla Chevrolet, Ford och Chrysler. Vi firar Oldsmobile 120 år med en parad av Oldsar genom tiderna.

6 juli, Tema: Franska bilar  
Citroën, Renault och Peugeot, men också ovanligare bilar som Panhard, Ford Vedette, Simca och varför inte en Facel-Vega eller en Bugatti?

13 juli, Tema: Topless  
Alla bilar utan tak som är minst 10 år gamla

20 juli, Tema: Japanska bilar   
Vi hyllar soluppgångens land och ser fram emot en massa Mazda, trångt med Toyota och definitivt Datsun. Flera japaner av äldre årsmodeller är välkomna! Toyota firar 80 år!

27 juli, Tema: Engelska bilar  
En av sommarens höjdpunkter med en fantastisk blandning av lyx, sport och enkla familjebilar – många sedan länge avsomnade brittiska bilmärken som t ex  Morris, Austin, Riley, Wolseley, Hillman, Humber, Singer, Vanden Plas, Bristol, men också Jaguar, Rolls-Royce, Bentley och Morgan. Det är 120 år sedan Wolseley grundades så vi hoppas på flera bilar av det märket för att kunna köra en historisk parad.

3 augusti, Tema: Italienska bilar  
Trevlig mix av fullblod och småbilar samt alla intressanta märken däremellan, dvs Ferrari, Maserati, Lamborghini, Lancia, Alfa-Romeo och Fiat ”flerahundra”. Vi firar Lancias 110 årsjubileum med en parad med Lancia-bilar

10 augusti, Tema: Ekerhjul   OBS! Nytt tema!  Här tänker vi oss en salig blandning av bilar från ekerhjulens T-Fordar  via 50-talets engelska sportvagnar till dagens feta ekerhjul på Ferrari, Maserati m fl

17 augusti, Tema: Tunga kvällen
med lastbilar, bussar, bärgare, militärbilar, traktorer, lingrävare, gruvtruckar med mera

24 augusti, Tema: Medlemmarnas fordon  
Den här kvällen visar Automobilsällskapet upp vilken fantastisk bredd som medlemmarnas fordon representerar.

 

2015 års hamnsäsong – en kort resumé   Liksom 2014 så hade vi litet otur med vädret, framförallt under juli månad och hade inte sommaren kommit i augusti så hade resultatet blivit katastrofalt.  Totalt nådde vi 1714 utställda fordon vilket ger ett snitt på 132 per kväll att jämföras med rekordåret 2012 då snittet var 154.

 

 

 

 

2013 års säsong är nu slut och vi kan summera hur sommarkvällarna i Nyköpings Hamn blevFör det första ska vi ge SMHI en eloge för att de fixade en av de bästa somrarna på länge – MEN tyvärr höll inte deras meteorologiska krafter helt ut för onsdagarna! Den fina sommaren till trots så har vi drabbats av mer regn än vanligt på just onsdagarna – vid ett par tillfällen under kvällen, men oftare under dagen vilket skrämde bort en del långväga gäster. Däremot upplever vi att publiktillströmningen har varit ungefär som tidigare år.Årets totalsiffra blev 1769 fordon under 13 kvällar vilket ger ett snitt på 136 fordon/kväll att jämföras med förra årets rekordnotering 154 fordon/kväll.Som vanligt har vi haft väldigt roligt i hamnen och vi kommer igen med förnyade krafter nästa år. TACK  TILL  ALLA  SOM  HAR BESÖKT  OSS  UNDER  SÄSONGEN  OCH  ETT  STORT  TACK  OCKSÅ TILL  VÅRA  SPONSORER!
21 augusti Tema: Medlemmarnas fordonDet kunde knappast ha blivit en bättre avslutning på säsongen än vi fick den här varma augustikvällen då medlemmarna kom mangrant ur huse och försökte få med sig så många fordon som möjligt – totalt 141 fordon räknade vi in och vi uppskattar antalet medlemsfordon till drygt 100 – REKORD!  Robban från Cartec visade poleringsteknik på ordförandens MG F och han hade stundtals en hop med folk runt sig. ad-Bildelar bjöd hugade personer på vatten och godis och den mycket stora publiken bjöds på skön mässingsmusik av Brassox från Oxelösund. Att välja ut Kvällens Fordon var lika svårt som vanligt, men till sist enades vi om Hasse Wängstres Alfa Romeo Montreal, 1972 som efter många års renovering gick igenom besiktningen för ett par dagar sedan. Hasse blev så glad att han omgående gick med i Automobilsällskapet – faktum är att kvällen resulterade i fem medlemsansökningar, trevligt! Ordföranden delade ut plaketten ”Årets Hamnsjåare till Anders Jansson, som förutom att ha levererat ljudet hela sommaren också har tagit bilder till hemsida och KM alla kvällar utom en!!

14 augusti Tema: Svenska bilar – inte bara Volvo och Saab!

Innan kl fyra bjöd vädergudarna på ett ordentligt åskoväder med hagel, men detta förbyttes mot en fin eftermiddag och kväll med uppehåll. Vi trodde då att de långväga utställarna skulle vika ner sig för vädret, men se det gjorde de inte! Totalt blev det 97 st varav ca 80 var svenska t ex Wahlbergs Scania brandbil, en Hult-Healey, Klassikers Volvo 165 (den enda i sitt slag), en Saab 9-3 med Toppola och en Volvo PV60 av okänd ålder och med en härlig patina.

Till Kvällens Fordon utsågs en Volvo 145 Express ’72 i ett fint renoverat skick. Kom ända från Hallstahammar med ägaren Asko Horttana.     Foto: Fredrik Nyblad, Klassiker

7 augusti Tema: Italienska bilar och Lamborghini 50 år

Äntligen en italienkväll utan regn och rusk! Detta bidrog förstås till att vi fick besök av 120 st fordon, varav åtminstone ett åttital var italienska. Till Lamborghinifirandet kom fem st Lambos och Ferrari slog nytt nyköpingsrekord med 15 bilar, ungefär lika många var Alfor, det kom fler Lancior och Maserati än tidigare år och framförallt GranTusrismos fantastiska Quattroporte var en grann syn. Trevlig var också den Alfa-Romeo 2600 som kom från Örebro och givetvis Kvällens Fordon – en Fiat 1100 B 1949 som funnits i Anders Högs familj nästan från ny.

 

 

31 juli Tema: Engelska bilar och Morris 100 år

 

Traditionellt brukar den engelska kvällen vara en av sommarens allra största, men i år spelade vädergudarna oss ett spratt vilket gjord att vi tappade ungefär 100 fordon. Det blev ändå en total på 163 fordon,varav ca 100 var engelska. Största märke var som vanligt MG, men vi fick en bred mix av 20 Morrisbilar. Rollsar blev rekordartade 8 st. Trots alla finputsade engelsmän så blev det en amerikan som tog utmärkelsen ”Kvällens Fordon”, nämligen en Chrysler 66 7 -pass Phaeton från 1930 med ägaren Sven Lindén, Stockholm vid ratten. För kvällens musikaliska underhållning stod orkestern Sven Jerrings som spelade mycket passande britpop.

24 juli Tema: Japanska bilar

Det japanska temat ökar för varje år mycket tack vare den aktiva Mazda Miata-klubben som i år kom med 27 st bilar. Totalt blev det 130 fordon, varav 7 st MC. Vädret var fantastiskt och det var riktigt mycket folk i publiken.  Kvällens Fordon blev en ovanlig Nissan Figaro 1991, som byggdes i retrostil i 20 000 ex för den japanska marknaden, men några ex har letat sig utanför landets gränser. Det var Tomas Larsson från Ingarö som kom med den godbiten.

17 juli Tema: Topless

Kvällen kan beskrivas med ett enda ord: SUCCÉ Efter en fantastisk sommardag med temperatur på runt 25 grader följde en ljum och härlig kväll då man kunde fortsätta att gå i shorts och T-shirt – eller som Tomas Strandberg: topless! Trycket var hårt på entrén redan i 17-tiden och efter smidigt arbete av entréfunktionärerna var 200 biljetter slut efter knappt en timme. Till sist räknades 265 fordon in varav uppemot 200 var cabbar, därav 27 Miator och 15 Morgan – de enda klubbar som var anmälda. Trots den fina kvällen endast ca 10 MC. Speciellt roligt var långväga besökare från såväl Halmstad som Kungsbacka och säkert fler semestrare som vi inte fick kontakt med. Vi genomförde en enkät bland de 200 första, och resultatet av den kommer att presenteras inom kort.

Vi hade tre sponsorer den här kvällen: OK/Q8 med söta godisflickor, Morgan Nordic och Robert från Cartec som hela kvällen hade fullt sjå med att blanka upp motorhuven på ordförandens MG F.

För musikinslagen stod ”The Pipes and Drums of the 1st Royal Engineers” som vid tre tillfällen framförde stämningsökande små säckpipekonserter – ett uppskattat inslag.

Kvällens fordon blev en Mercedes-Benz 220S Cabriolet, 1957 ägd av Per och Ann Svengren från Halmstad. De hade åkt upp och besökt vänner i Nyköping eftersom de hört så mycket om våra hamnträffar – hedrande! Bilen såldes ny i USA och togs hem av Per för sex år sedan.

Andra trevliga överraskningar var t ex en Sceptre 6.6S Roadster – en glasfiberkaross inspirerad av Alfa-Romeo 8C men byggd på Mercury Cougar-chassi och med 6,6 liters mercuryV8. Den byggdes i 15 ex 1978-79 i Kalifornien och det här är den enda i Norden. Finns sedan en vecka i Sollentuna och hedrade oss med sitt besök. Det kom också en ny Morgan 3-wheeler från Oxelösund som vi inte hade en aning om att den existerade, men den var ny sedan en månad!

Sedan måste vi erkänna att det även utanför vårt område fanns fantastiska bilar vars ägare valde att parkera på lugnare ytor än hos oss, bla den här fantastiskt fina Corvetten som stod just utanför staketavspärrningarna.

10 juli Tema: Franska bilar

Regn, regn och åter regn – så mycket faktiskt att tankarna på att ställa in dök upp, men de tappra funktionärerna med Classe i spetsen fixade föreställningen trots de dåliga förutsättningarna – och faktiskt så kom det i alla fall 23 st fordon (inkl en MC). Så småningom upphörde regnet, men någon toppenkväll blev det förstås inte.Till Kvällens Fordon utsågs en Citroen 2CV, 1988 med ägaren Anders Larsson, Farsta.

Ett intressant besök var också en fin Matra Simca Baghera, sportbilen med tre stolar i bredd – här kan svärmor sitta emellan!

3 juli Tema: USA-bilar

Med musikunderhållning av ”duoVidlund” som spelade country och rockabilly.

Succé igen! Solen sken och publiktillströmningen var gigantisk – beräknades till 6-8000 personer – ootrooligt! De 200 biljetterna var slut redan efter en timme och då vidtog manuell räkning av besöksfordonen. En nybildad Sörmländsk Ford Mustang-klubb aviserade att komma med ca 25 bilar – det blev 32! Vi räknade även in Corvetteklubbens besökare i gemenskapen eftersom deras gräsparkering den här kvällen låg inom ”vårt” område – där var det 59 bilar = knökfullt.

Äldsta bil var en T-Ford Last från tidigt 1900-tal och totalt uppskattades antalet jänkare till ca 180 st. Dessutom fanns det ca 40 ”vanliga veteraner” och 5 MC (var håller de hus egentligen?). Totalt räknades 309 fordon in, men om man räknar bort Corvetteklubbens parkering så landar siffran på ca 250 och då är det en bit till rekordet från förra året.

Kvällens fordon blev en Buick Roadmaster Cabriolet från 1949 – ägd av Thomas Kron, Nyköping, men körd av två kvinnliga kompisar!

Denna succékväll hade vi också fantastiskt bra musik framförd av syskonparet i Duo Vidlund som rockade loss ordentligt till publikens stora glädje.

Autoexperten och Larsson Customizing var sponsorer och Larsson visade upp egenbyggda roddar och drog igång de högljudda motorerna några gånger till publikens förtjusning.

26 juni – Tema: Tyska bilar

Regn runtomkring Nyköping, men i Nyköpings hamn var det varmt och solglimtar och de 156 fordon som letat sig dit fick en fin hamnkväll som dock avslutades med ett lätt dis/dugg på hemvägen. Det var mycket folk i hamnen och stämningen var god – uppskattningsvis 70% av fordonen var tyska. Mercedes-Benz klubben lockade 35 fordon och ordnade som vanligt en klubbgrillning, BMW-klubben kom med ca 30-talet bilar. Kvällens fordon blev en Mercedes: En M-B 250 SE Coupé med stolt ägare Lasse Karlsson, Södertälje.

19 juni Tema: MC, MC-bilar, Mopeder och Cyklar

Kvällen började i DUR och slutade i MOLL p g a vädret. Det blev i alla fall rekord för antalet mopeder – över 50 st – ett helt gäng från Dunker kom med buller och bång och efter att ha kört fram och tillbaka på kajen kom de till ro och parkerade. Efter en stund kom ett till gäng från Norrköping och gjorde samma typ av entré – dessa två gäng var definitivt kvällens höjdpunkter. På MC-sidan blev det också succé med ca 40 deltagare. Även två MC-bilar dök upp – en Fram King Fulda 1957 och en Messerschmitt 1964. Förutom dessa så kom ca 45 veteranbilar – alltså totalt 147 fordon! Moppeorkestern ”Uncle Sid and the Piranhas” från Dunker spelade moppemusik, men tyvärr med så hög volym att publiken flydde. Kvällens Fordon blev en italiensk fyrtaktsmoped med namnet Motom 1962 – ett sällsynt fordon i mycket gott skick. Ägare: Tommy Broström, Köping. Publiken uppskattades till 3000 – 4000.

Foto: Christer Källström och Anders Jansson

12 juni Tunga kvällen: Traktorer, Lastbilar, Bussar

Det här nya temat blev en veritabel succé – mycket tack vare vädret som var det bästa möjliga. Hela 123 fordon räknades in, varav ca 30 var av det tunga slaget. Såväl militärbilar som brandbilar, en tankbil (BP-bilen från Borlänge), vanliga lastbilar, tre bussar, 12 traktorer, en timmerbil och så förstås Nicklas Jonsson med den halvrenoverade Futurliner#8. Redan tidigt på kvällen var det massor med folk som strosade omkring och kl 18 drog Richard Adolfsson igång sin Rolls-Royce Griffon-motor på 36 liter och 2460 hk – publiken antingen flydde eller njöt i fulla drag av det öronbedövande ljudet från alla tolv cylindrarna. När det var dags för Kvällens Fordon hade juryn en svår uppgift eftersom det var så många fordon som verkligen stod ut! Till sist enades man i alla fall om Kjell Gustavssons härliga Volvo B10 Omnibuss från 1938 som kört med ett antal passagerare från Eskilstuna.

5 Juni Tema: Svans- o mittmotorbilar

Det mest perfekta sommarväder hela dagen och hela kvällen gjorde att förutsättningarna var de bästa för en lyckad kväll i hamnen. Och – visst blev det så: 120 fordon totalt varav 15 MC, ca 30 svansmotordrivna, men bara 5 mittmotordrivna bilar – och förstås en månghövdad publik.Kvällens fordon blev en folkabuss, men en ganska ovanlig sådan, nämligen en Dormobile campingbuss med höjbart tak för bättre ståhöjd. Bussen såldes ny i Australien 1973, men redan 1975 togs den in till Sverige som flyttgods och idag bor den hos hängivne ägaren C G Paulsson på Vikbolandet.

29 Maj Säsongstart. Tema: Våra Vänklubbar

En av årets hittills våtaste dagar med på vissa håll runt Nyköping upp till 40 mm regn gjorde förstås att intresset för att åka gammelbil och MC var litet svalt. Men …. med sedvanlig tur så var det uppehållsväder hela kvällen fram till kl 21. Cartec ställde in sin närvaro p g a vädret och deras lertvättsdemonstration blir den 12e juni i stället. Vi är i alla fall glada att såväl NVBK som Antikbilklubben i Linköping kom med ett antal bilar. Totalt räknade vi in 33 fordon, varav 2 MC och 1 moped. De som stal showen var ett par läckra Taunus 17 M från ’59 och ’60 varav Thomas Engström tilldelades utmärkelsen ”Kvällens Fordon”. Han hade trots tekniska problem tagit sig från Mariestad och med perfekt timing gled han in på hamnplanen exakt när presentationen av Erik Tells 17M pågick – stor succé!Trevligt var det också att Nostalgia Magazine var närvarande och jobbade hårt hela kvällen med reportage runt de närvarande bilarna. Nu är sommarsäsongen igång!

Hamnträffarna 2012

Vi är mer än nöjda med årets resultat för Onsdagsträffarna – som vanligt så spränger vi gränser och sätter nya rekord. Vi genomförde 14 st kvällar och det märkliga är att de flesta av dessa ståtade med vackert väder, eller i alla fall tillräckligt bra väder. Nytt i år var att vi ämnade hålla hårdare på de kriterier som vi har för fordon som får delta i Onsdagsträffarna. Generellt har vi hållit på 30-årsgränsen, men vid temakvällar har temafordon som är minst 10 år gamla och på något sätt extra intressanta t ex kupéer och cabrioleter fått tillträde till utställningsområdet.

Totalt har vi i år haft besök av 2 157 utställningsfordon (förra året 1948) – en ökning med drygt 200 fordon. Publiken är betydligt svårare att uppskatta, men om vi säger att snittet ligger på ca 4 000 personer så har vi alltså haft ca 56 000 personer i hamnen totalt – vilket annat arrangemang i Nyköping drar en lika stor publik?

Så här har det varit:

Premiärkväll, Tema: Våra Vänklubbar

(Foto: K-G Z Fougstedt)

Det är härligt med vänner! Och de kom från AHK, MHS, NVBK, MCHK, Antikbilklubben Linköping samt Ford V8 Klubb-Sverige – och förstås alla övriga som bidrog med sevärda fordon. Något av det mest spektakulära var Anders Läcks M-B 600 Pullman med ett förflutet i kungliga hovstallet. Anders, som är ordförande i AHK hamnade såväl i tidningen som på SN:s WebTV-kanal. Succé gjorde förstås också vår vän Lenna Karlsson som förutom sina välkända nallar även hade en med som kunde spela Elvis – båda hamnade förstås också i medierna!

Sammanfattningsvis var det en kanonkväll, sol och värme, massor av publik och ett stort antal intressanta fordon: Totalt 103 bilar och 15 MC. Till Kvällens Fordon utsågs en Oldsmobile 1938 från Norrköpingsklubben, den första bil som seriemässigt försågs med 4-stegs automatlåda.

Temasponsor var Söderbergs Bilar som visade upp nya Skodabilar.

 

30 maj Tema: Svans- och mittmotorbilar

Litet kallare i luften än förra veckan, men uppehåll trots allt. En härlig blandning av Ferrari, VW, Fiat, Lamborghini, MG F, Porsche, Pontiac Fiero, Lotus Esprit och Europa S, Opel GT, Honda m fl svans- eller mittmotorförsedda bilar från 50-talet och fram till 2010. Totalt 79 fordon blev det, varav endast sex MC, men en riktig sensation var Mosers Trike från Oxelösund med en Chevrolet V8 och ett synnerligen snyggt bygge.

Till ”Kvällens Fordon” utsågs Leif Thors Fiat 850 S 1970 med 11 hk mer än i standard850:an, dvs 48 i stället för 37 hk – en synnerligen trevlig bil som det inte återstår många av.

Söderbergs Bilar visade tre st nya VW (som nu inte har svansmotor!!) och Kvarndammen fanns också på plats och båda hade skänkt priser till utlottningen.

 

6 juni, Motorhistoriska Dagen och Nationaldagen

Eftersom Motorhistoriska Dagen i år inföll på en onsdag så bestämde vi oss för ett litet speciellt upplägg. Vi satsade på att göra en stor motormanifestation tillsammans med samtliga motorklubbar i Nyköping, F11 Museum, Kryssarklubben och de lokala bilfirmorna. Temat bestämdes till: Dåtid-Nutid-Framtid. Visst trodde vi på vår idé, men att den skulle få så stort genomslag var fantastiskt. Deltagande veteraner uppskattar vi till ca 180 och övriga fordon som tävlingshojar, tävlingsbilar,traktorer, ombyggda bilar och rekordmånga Corvetter (drygt 40 st) till ungefär lika många och därmed kommer vi upp i rekordmånga 350 st. Vår medlem Gunnar Eriksson gjorde en trevlig liten utställning med jordfräs och andra trädgårdsredskap – han hade t o m egen jord med sig! Kul initiativ! Vädret var osäkert in i det sista, men blev sedan bara bättre och bättre under kvällen – tack Thorsten! Strax efter 17.00 kom Södermanlands Musikkår tågande och därmed var arrangemanget invigt – resten av kvällen underhöll ”Armborst&Tulpaner” på ett utomordentligt skickligt och trevligt sätt. Tack vare dem stannade publiken och under de fyra timmar vi hade publik uppskattar vi antalet till 6-8000 personer.

Tillsammans med SN genomfördes en publikomröstning via SMS med följande resultat:

Snyggaste Originalbil: Ford Mustang ’67, Ulrika Fransson,Bettna

Snyggaste Ombyggda bil: Cheva 31 med Cummings 6-cyl, 6-liters diesel, Emanuel Sanden, Nyköping

Snyggaste Corvette: Oavgjort mellan Robert Sjödins ’91a och Stefan Ljunkrantz ’75a

Snyggaste MC: BMW R51-3, 1953 ägd av Leif Holmnäs, Mariefred

Till Kvällens Fordon utsågs ”Hillman i Hillman”, nämligen vår klubbmedlem Christoffer Hillmans Hillman Minx 1959 – dagen till ära prydd med svenska flaggor – trevligt!

Charmpriset delades ut till Björn Thyselius och Katrine som matchade sin T-Ford 1922 mycket snyggt.

Det enda smolket i glädjebägaren var att Sörmlands Nyheter inte med en rad bevakade detta stora evenemang som de dessutom själva var sponsorer till!

Bilderna på sidan är tagna av Malin Blomqvist, MHRF och Torbjörn Andersson, Stigtomta

 

13 juni, Tema: ”Rollsfrossa med Bentley”

Den här anrättningen lockade en stor publik, men tyvärr endast åtta exemplar av ”ingredienserna” – trots detta blev det en mycket lyckad kväll med intressanta berättelser av ägarna till några av fordonen.

Kvällens Fordon blev ändå inte någon av temafordonen – nej det var Ingvar Fredriksson från Rimbo som kom med en fantastiskt intressant Bristol 405 Saloon 1955, Bristolfabrikens första fyrsitsiga och fyradörrars modell.

Totalt räknades 80 fordon in varav tio MC, men dessutom var det stundtals trångt på ”Corvetteplanen” och det var uppemot hundratalet nya hojar parkerade utanför. Vi som var i hamnen kunde njuta av en härlig sommarkväll och när regnet sedan strilade ner i tiotiden kunde vi än en gång konstatera att vi har en otroligt bra tumme med vädergudarna!

Kvällens temasponsor Cartec visade upp en ”lertvättad” Skoda som väckte viss uppmärksamhet. Ett trevligt inslag var dessutom den familj som köpte tio lotter och vann tre vinster bl a åktur i Winston Churchills Rolls och i ordförandens Morgan – de var också nöjda med kvällen!

 

20 juni, Tema: MC, MC-bilar och Mopeder

Ännu en solig och härlig kväll i hamnen med hög stämning, mycket tack vare den härliga orkestern från Dunker: ”Uncle Sid & The Piranhas” som bl a spelade moppelåtar och showade. Totalt kom 155 fordon varav 38 mopeder, 54 MC och 62 bilar. Vi firade ju ”Mopeden 60 år” och därför var det ju följdriktigt att Kvällens Fordon blev en föregångare till mopeden, nämligen en Husqvarna-cykel med Cyclemaster påhängsmotor, ägd av Ingvar Orest i Oxelösund.

 

27 juni, Tema: Tyska bilar

En kanonkväll tack vare sol och hyfsad värme, massor av publik och ett stort antal vackra utställningsfordon. Majoriteten av temafordonen var M-B (70 st) och BMW (50 st) – övriga tyska var t ex DKW, Auto-Union, VW, Borgward och Glas. Totalt blev det 216 fordon den här kvällen, varav 160 tyska – endast 11 MC.

Tidningen Auto-Motor-Sport/Vintage var på plats med fyra reportrar och tre egna bilar och de hade fullt upp att göra med fotografering och intervjuer – reportage kommer i tidningen.

Kvällens Fordon blev en Borgward Isabella Coupé 1958, ägd av Max Lundström, Nyköping (ej medlem!). Den här kvällen var det de kvinnliga funktionärerna som valde ut vinnaren.

Kvällens temasponsorer var Bilcenter som visade upp både Mercedes och Opelbilar samt Larsson Customizing som visade upp sin verksamhet och vad de kan göra med plåt – mycket intressant!

 

4 juli, Amerikanska Nationaldagen och Tema: USA-bilar med 110-årsjubileum för Studebaker

 

 

 

 

 

 

 

Ett sådant fantastiskt nationaldagsfirande! Folk i massor kom till hamnen den här kvällen och likaså utställare – faktum var att det kom ca 200 fordon (varav 10 MC) och att vi tvingades stänga utställningsområdet eftersom det inte fanns några platser kvar! Bidragande till festligheterna var Tom Rocker Band featuring Lennart Grahn som rockade loss ordentligt och t o m fick publiken att både bugga och twista på kajkanten. Endast tre Studebakers hörsammade vår inbjudan till 110-årsjubileum men speciellt trevligt var det att Kvällens Fordon blev just en Studebaker, en Champion Regal Starlight Coupé från 1951 som var renoverad till ett utomordentligt fint skick. Endast två är körbara i Sverige! Ägare är Jan-Erik Heikefelt från Huddinge som blev överraskad och glad för utnämningen.

 

 

 

 

 

 

I hamnbassängen genomförde Nyköpings Kanotklubb uppvisningsrace inför EM-veckan i Nyköping och överhuvudtaget så var stämningen på absoluta topp under hela kvällen som bjöd på bästa tänkbara sommarväder. Larsson Customizing visade bl a en Amazon utrustad med trimmad V-8-motor av värsta sorten som startades upp till publikens förtjusning.

 

 

 

 

 

En hellyckad kväll som vi som jobbade som funktionärer inte kommer att glömma i första taget. Uppskattningsvis rörde sig ca 10 000 personer i hamnen den här kvällen!

 

11 juli, Tema: Franska bilar

Fortsatt härligt sommarväder med ca 20 grader plus. Ganska få franska bilar på kajen, men totalt blev det 100 fordon, varav 6 st MC.

Kvällens Fordon blev en Simca Aronde Plein Ciel ägd av Lisa Mörling från ? och renoverad av sambon Bertil Sundgren – en intressant bil för Nyköping eftersom ANA importerade dessa bilar.

 

 

 

 

 

 

 

 

18 juli, Tema: Topless

Det överdrivna regnandet som har dominerat den här sommaren gjorde ett lämpligt avbrott på eftermiddagen och kvällen bjöd på bästa tänkbara sommarväder. Tyvärr hade åskväder runt om Nyköping skrämt bort en del besökare så totalen stannade på 153 fordon, varav säkert 100 cabbar och 6 MC/Mopeder. MOG (Morgan Owners’ Club samlade 23 bilar och sponsorn Morgan Nordic visade bl a upp en ny 3-wheeler – den ultimata leksaken för bortskämda män.

Miataklubben kom också upp i 23 bilar. Vår andra sponsor AutoExperten delade ut tvättsvampar och godis samt sålde lotter med fina vinster.

Kvällens Fordon blev en av 68 byggda Volvo 1900 från 1954 ägd och körd av volvoentusiasten Anders Johansson från Åtvidaberg.

 

 

 

 

 

Stämningen i hamnen var fantastisk och det var en otroligt fin blandning med öppna bilar som bjöds i år – och vi tror att publiken uppgick till runt 6 000 personer, restaurangerna var fulla, vackra båtar låg vid kajen och en ständig ström av människor strosade omkring bland de blänkande åken.

I norra änden av kajen hade Rotaryklubbarna i Nyköping spänt upp ett räddningstält och ett stort antal böss-skramlare samlade pengar till s.k Shelter Boxes som skänks till människor i katastrofdrabbade områden runt om i världen. Insamlingsgeneralen Hans Forsberg var oerhört nöjd med publikens givmildhet och vi är glada att kunna hjälpa till med en så behjärtansvärd insamling.

25 juli, Tema: Japanska bilar

Antal bilar: 127 st, varav 60 japanska (31 Mazda Miata MX-5) Antal MC: 10 st, varav en Honda.

Kvällens Fordon blev en Toyota Celica Supra från 1985, ägd av en mycket glad ung man från Oxelösund: Björn-Ivan Sundin som lagt ner ett enormt arbete på sin bil.

Underbart väder men i huvudsak molnigt och ca 21 grader, vilket är bra för att vara den här sommaren!

1 augusti, Tema: Engelska Bilar samt 50-årsjubileum för Lotus och MG B

Vi var beredda på en rekordkväll – och det blev det!! För det första så blev det ”all-time-high” den här sommaren med 267 fordon inräknade. För det andra så lyckades MG-klubben nå sitt mål att samla 50 st MGB:er till 50-årsjubileet för MGB – det blev visst 51 st av modellerna Tourer, GT, MGC och MGB V8 – jätteroligt. Automobilsällskapet gratulerade Anders Eriksson, Stockholm som med sin MGB Tourer 1965 utsågs till ”Kvällens MGB” och MGCC till att de funnits som klubb i hela 60 år. Totalt samlades ca 80 MG-bilar av alla modeller varav en mycket fint renoverad TB från 1939 som kört från Vingåker

Ett annat bilmärke som firade 60 år var Lotus som samlade ett 20-tal bilar av olika modeller, dock framförallt av nyare årsmodeller. Roligt var att det också kom en del äldre som t ex en Lotus Seven från 1968, en Lotus Elite, en Lotus Elan och en Lotus Europa. Som modell firade Elan 50 år och till ”Kvällens Lotus” utsågs Rickard ??? fina Elan från Västerås – en bil som i sommar varit med på Elans 50-årsfirande i England och rullat många hundra mil på svenska och engelska vägar.

Som vanligt på engelska temat så besökte Austin-Healey klubben oss man- och kvinngrant – ca 20 bilar parkerades prydligt på kajen efter en imponerande entré i kortege.

Även Jaguarklubben hissade sin flagga över ett stort antal ”kissar” men eftersom ingen från klubben hade tagit kontakt med oss så fanns ingen speciell plats reserverad för dem – dessutom hade de missat att vi skärpt reglerna i år till 10 årsgräns och ”Blivande-Klassiker-Status” för alla bilar som släpps in – men det ordnade sig ändå tack vare våra duktiga funktionärer som tidvis hade det riktigt svettigt om öronen.

”Kvällens Fordon” blev en oerhört imponerande Frazer-Nash från 1953, byggd för hand i aluminium i endast nio exemplar och i ett mycket charmigt skick – körd och ägd av Ingvar Fredriksson, Rimbo som därmed tog hem sommarens andra utmärkelse hos oss – han fick ju plakett även den 13e juni för sin Bristol. Även Frazer-Nashen har en Bristolmotor på 2 liter och i grunden bygger bilen på en BMW328. Ingvar berättade som vanligt trevligt och pedagogiskt för nyköpingspubliken om sin unika bil.

Andra trevliga inslag var förstås specialparkeringen för Rolls och Bentley med bl a Churchills sista Rolls som numera bor i Södertälje, en fantastiskt charmig Austin Seven, en imponerande Jaguar XK120, ett par fina Triumph Spitfire (som också firade 50 år som modell!), härliga hundkojor varav en limousine som imponerade på många och många, många fler trevliga bilar.

Och så det här med vädret: Det blev också rekord – den skönaste sommarkvällen hittills lyckades vi pricka in – det är inte tur, det är noggrann planering!!!

8 augusti, Tema: Italienska Bilar

Nog är det bra konstigt, men det är typiskt att italienska kvällen år från år drabbas av regntunga skyar – i år visserligen bara duggregn men det inverkar givetvis på antalet fordon som söker sig till hamnen. I år blev det 67 totalt och eftersom vädret var som det var så kom det ingen MC. Modellfördelning för italienska bilar blev som följer: Alfa Romeo 20 st, Lancia 8 st, Ferrari 6 st, Maserati 6 st, Fiat 5 st (märkligt!), Lamborghini 1 st, De Tomaso 1 st och Abarth 1 st. Trots duggregnet så kom det ändå ganska bra med publik – roligt!

Kvällens Fordon blev en De Tomaso Pantera ägd av Yngve Pettersson Linköping.

15 augusti, Tema: Svenska Bilar

Förutom Saab och Volvo var det endast Bosse Wahlbergs Scania Vabis L8042 Brandbil från 1972 som representerade det svenska temat – totalt 97 fordon. Men givetvis kom även många andra fina fordon så totalen uppgick till 166 fordon varav 10 MC. Det var varmt och soligt, men några regndroppar föll ca 17.00 vilket föranledde att tältet restes – men det blev inget mer regn! Kvällens Fordon blev en Volvo Amazon 1970 som har gått endast ca 5000 mil och varit avställd i mer än 20 år. Ägaren hade endast bytt ljuddämpare och en del bromsdetaljer. Det fanns många fina fordon utställda – framförallt Volvo – många av dessa var renoverade till bättre än nyskick. Som vanlig var det mycket folk och genom att kvällen var skön stannade många fordon länge.

Temasponsorer var Skobes och BilDepån som båda bidrog med vinster till utlottningen.

22 augusti, Tema: Automobilsällskapets medlemmars fordon

Avslutningskvällen brukar alltid bli välbesökt, men i år regnade det redan kl 14.00 så vi hade faktiskt funderingar på att ställa in hela träffen, men beslöt av avvakta! Tur var väl det för det kom faktiskt 30 fordon trots regnet varav 3 MC/Moped. Antalet medlemmar som deltog var 24 och med tanke på vädret var det en prestation. Kvällens fordon blev en Ford Crown Victoria 1955 från Gnesta, färdigrenoverad för bara 2 månader sedan och i ett utomordentligt skick.

Eftersom regnet fortsatte så beslöt vi att bryta tidigare än normalt och redan halvåtta hade de flesta åkt ifrån Hamnen

 

Hamnträffarna 25-årsjubilerar 201125årsjubileumsdekal

Redan 1987 startade Automobilsällskapets Onsdagsträffar i liten skala – några klubbmedlemmar träffades i hamnen och fikade tillsammans och idén till Onsdagsträffar föddes. 1988 kom fler medlemmar och antalet träffar utökades till fem kvällar – redan 1989 hade vi tio kvällar och totala antalet fordon var 283! I sommar är det möjligt att vi kommer upp till det resultatet på en enda kväll! Du som ännu inte besökt Hamnträffarna i Nyköping – se till att du gör det 2011! Som tidigare år gäller en generell årsmodellgräns på 30 år – alltså 1981 års modeller och tidigare, men vid temakvällar sträcker vi årsmodellgränsen till 2001 som är MHRF:s gräns för ”Blivande Klassiker”. Men … ju yngre bil – desto högre krav på perfekt skick! Vi vill att de bilar vi släpper in skall vara av intresse för vår publik. I år startar vi insläppet redan 17.30 och redan 18.30 avslöjar vi ”Kvällens Goding” ett speciellt inbjudet fordon med hög intressepotential. Kl 19.00 börjar en presentation av några speciellt utvalda fordon och ca kl 20.00 presenteras ”Kvällens Fordon” ett fordon som vår jury ansett vara speciellt intressant och som tilldelas en unik plakett.

Du som vill övernatta i Nyköping har rabatt på följande hotell (Uppge vid bokning Automobilsällskapet!):

Clarion Hotel Kompaniet 0155-28 80 00 DR 1190 kr, ER 890 kr inkl kvälls- och frukostbuffé

Sunlight House Hotel 0155 20 50 00 DR 890 kr, ER 690 kr inkl frukost och fri inomhusparkering

 

25 maj IMG_4678 2 Premiärkvällen innebar besök av 15 fordon från vår ”vänklubb” NVBK i Norrköping och några MC från MCHK. Regnet hotade hela eftermiddagen och det gjorde säkert att många MC-åkare stannade hemma. Det här var starten på vårt 25-årsjubileum – och en satsning är att alla förare som är 25 år eller yngre får en lott till dragningen i 25årslotteriet som vi kommer att avsluta den sista hamnkvällen den 17 augusti och då fördela ett antal läckra priser som än så länge är hemliga. Vi överraskade också alla damer som kom i veteranbil med en ros. Men den stora satsningen bestod i att vi hade ordnat med musik i samarbete med restaurangen Skeppsbron 11: Det blev storbandsjazz med orkestern Oxelösound Big Band – de gjorde två halvtimmesspelningar och stämningen var verkligen på topp – ett par lockades t o m upp till dans. Kvällens Goding var en Opel Diplomat V8 från 1965 en bil som ägaren Per Johansson, Huddinge har ägt och vårdat sedan 1977. Vår huvudsponsor Bilcenter var sponsor den här kvällen och valde att visa fyra nya Opelmodeller. Totalt kom det 79 fordon (endast ett fåtal MC) och det är vi nöjda med i det väderläge som rådde under sena eftermiddagen. Kvällens Fordon blev en Volvo PV4 från 1928, körd och ägd av Anders Johansson, Åtvidaberg.

IMG_4698 2 IMG_4715 2

 

1 juni Tema: Svans- och mittmotorbilar En liten besvikelse att så få svans- eller mittmotorbilar kom. Framförallt saknades VW-bilar som vi hade trott skulle komma i mängder och redaktören för VW-tidningen, Patrik Wandin, var nog den som var mest besviken. För övrigt kom några Porschar, en splitterny Ferrari, fyra MG F/TF, en Pontiac Fiero, två Fiat och en RenaultR8 – inalles ca 20 temabilar. Totalt räknades 100 fordon in, varav 12 st var MC.DSCN2149 2 DSCN2127 2Kvällens Goding var en Tatraplan 1950 års modell som Jerry Picak körde ner från Stockholm. Vid presentationen av bilen flockades massor av intresserade runt Tatran och Jerry fick svara på massor av frågor. En äldre man berättade att en säljare på Sunlight hade en sådan bil i slutet av 50-talet. Eftersom den bil som juryn utsåg till Kvällens Fordon hann åka iväg innan vi fick meddela honom detta så utsåg vi Tatran också till Kvällens Fordon så Jerry blev dubbelt uppskattad, men rättvist så för det intresse som Tatran tilldrog sig så var den faktiskt en värdig representant för Kvällens Fordon. Temasponsor var Autoexperten som hade bidragit med rejält med priser att lotta ut bland utställarna. Sammanfattningsvis en underbar kväll i hamnen, men med en relativt begränsad publik – kanske beroende på att det var helgdagsafton och man hade annat för sig än att strosa i hamnen. Några besökare som behöver lyftas fram speciellt var en Auburn 1934 från Södertälje och en BMW Z8 samt Mats Ahrins Buick Roadmaster 1936 – härligt med sådana besökare!

IMG_4975 2 DSCN2148 2

 

6 juni Motorhistoriska Dagen och Nationaldagen

Intresset för lådbilar och trampbilar verkar ha svalnat för i år kom inte några barn med sina utställningsobjekt. Det gick dock att genomföra Succé Cup med våra egna lådbilar från 40-talet. Satsningen på 80-talsbilar blev kanske inte heller vad vi förväntat oss – men 12 utställda fordon blev det i alla fall. Totalt deltog 44 fordon (varav endast en MC) – och i den omröstning om Charmigaste Fordon som vi arrangerade vann Janne och Gunilla Malmqvist med sin BMW 501 av 1956 års modell.

IMG_5282 2 IMG_5295 2 IMG_5338 2

8 juni Tema: Svenska Bilar Nej, det kom ingen Koenigsegg i år heller! Men väl så många andra svenska bilar och glädjande nog 12 st Volvo P1800, 1800S och 1800ES med anledning av 50-årsjubileet. IMG_5371 2 Dessutom hade Svenska Volvo C70-klubben sin premiär nybildad sedan två veckor – två lokala C70 deltog samt en från klubbstyrelsen. Lokala volvoåterförsäljaren Skobes var temasponsor tillsammans med den lokala bilverkstaden NYSAB. Ett tredje svenskt bilmärke deltog också, nämligen Indigo 3000 som tillverkades i 41 exemplar under åren 1996-98. Ordföranden i Indigoklubben, P-O Gällsing fick motta utmärkelsen Kvällens Fordon.IMG_5396 2 Som Kvällens Goding hade vi bjudit in Aros Motorveteraner och deras nyrenoverade ”Surahammarsmotor” som är en av de allra första bilmotorerna som tillverkades i Sverige och förmodligen satt i den andra bilen som tillverkades i Sverige. Motorn startades upp flera gånger under kvällen och lockade till sig stora skaror intresserade – svenska motorhistoriens vingslag kändes över hamnen när den stånkade igång!! Härligt!!IMG_5369 2 IMG_5362 2 IMG_5395 2

15 juni Tema: Japanska Bilar Tyvärr finns det ju inte så många riktigt gamla japanska bilar i Sverige, men även nyare är välkomna om de är i bra skick. Vi fick besök av hela 40 ”japaner”, varav 24 st var Mazda Miata. Totalt kom 85 st fordon (5 st MC) och det får man väl säga är klart godkänt eftersom det var regnvarning och det blev också litet blött i sjutiden. Kvällens Fordon blev en bil som hade åkt ca 25 mil för att delta i träffen: en Mitsubishi Starion 2,6 Turbo, 1987 års modell som ägaren Olof Dahlstedt kört upp från Jönköping. Toyota Motorcity var temasponsor. Vi hade ingen Kvällens Goding den här kvällen.IMG_5405 2 IMG_5414 2 IMG_5410 2

22 juni Tema:MC/MC-bilar/Mopeder Det här är den stora kvällen för MC-älskarna då vi sätter motorcyklar, små motorcykelbilar och mopeder i centrum – och i år kom det fler MC än bilar: 52 st motorcyklar, 12 mopeder och bara 35 bilar och ingen motorcykelbil. Tejby Motor i Oxelösund och Classic Motor var temasponsorer och Jims Mekarhörna öppnade filial i hamnen! Tvåhjulingarna radade upp sig på kajkanten med mopeder i ena änden och MC i den andra. Bland motorcyklarna sågs allt från Husqvarna Silverpil till Vincent Black Shadow. Kvällens Fordon blev en AJS 18 S från 1953 med ägare Karl-Åke Halling från Katrineholm. Kvällens Prestation skulle man kunna kalla Gunnar ”Barret” Skogs körning t o r Norrköping med sin Husqvarna Novolettemoped från 1955. Gunnar är en av våra trognaste besökare och har varit med oss alla 25 åren i hamnen!

ewfybwyxdvymh03ahjudnezvze80l0f4 kvc2s1ncqvgl9axgc1hg9fvgcoyr3ufq

DSC_0013

wurxhgew207o8hb0y0yfuqox30xotazu

29 juni Tema: Tyska bilar SO EIN WUNDERABEND!! Med ett underbart sommarväder var det upplagt för succé – och det blev det verkligen – den absolut största kvällen hittills med kö in på hamnplanen (en del fick köa en halvtimme, bilar kokade och la’ av – underbart kaos!!). Mercedes-Benz-klubben var den i särklass största klubben med ca 70 bilar närvarande, men det skall ju erkännas att ett mycket stort antal var av mycket sen årsmodell vilket personer i publiken påpekade med kritisk röst. BMW Club Schweden och Porscheklubben kom också med drygt 35 bilar var – och även där måste man ju konstatera att merparten var av nyare årgångar. Kvällens Goding som vi handplockat var en Glas 3000 GT, ägd av Sture Beijer från Spånga och när vår medlem Lennart Olsson från Baggetorp parkerade sin Glas 1300 GT bredvid så blev det en mycket läcker vy – dessutom flankerade av två vita BMW 501:or. Nämnas bör också en mycket charmerande Goliath 1100, läckert tvåfärgslackerad. Totalresultatet för kvällen blev 270 fordon, varav ca 10 MC – alltså ”all time high”! Frågan är om inte publikrekordet slogs också – uppskattningsvis 8-10000 personer befann sig nog i hamnen. Besökande nyare MC var gissningsvis ca 400 – gång och cykelvägen var full med MC från entrén och ända bort till Ricoh vid rondellen. Temasponsorer var Söderbergs Bilar AB som bl a hade sverigepremiär för Audi RS3 – en ulv i fårakläder med 340 hästar och 0-100 på ca 4 sek!

Kommentarer inaktiverade.