Våt filt över franska kvällen

Nog är det själva den att SMHI inte kan vara på vår sida i år. Säkert skulle det ha varit minst det dubbla antalet fordon om inte vädergudarna i Norrköping (det är väl där de finns?) hade ställt till det. 30 fordon blev det vilket förstås är ett riktigt bottennapp- av dessa var 16 franska med Citroën i topp med sju bilar. I perspektiv så är det roligt att vi ändå hade väldigt trevliga och roliga bilar – och riktigt långväga dessutom: en Renault CV4 från Kalmar, en Peugeot 203 1954 från Vimmerby och mest långväga ifrån kom en Citroën SM 1972 från Trollhättan, rattad av Bengt Dahlberg som också fick plaketten Kvällens Fordon. Jätteduktigt också av Barret att åka till träffen med sin B11 trots att regnet vräkte ner i Norrköping (där fick dom – vädergudarna på SMHI)

Simca Aronde 1961 – året efter det att ANA hade släppt märket till Philipssons. Men årsmodellerna 1954 till 1960 byggdes i Nyköpingsfabriken – 10 000 st!
Citroën Dyane – bilen som skulle modernisera och efterträda 2cv. Men så blev det inte – 2 cv överlevde Dyane med många år.
Renault 6 ser man inte varje dag
Klubbens 2 cv som var till salu lockade många intresserade, och högsta budet hamnade på 45 000 vilket vi tycker närmar sig det pris som vi har tänkt oss. Vi låter budgivningen vara öppen till den 10 juli om det är fler som vill vara med och bjuda.


En av de sist tillverkade Citroën 2cv – en 90 års modell tillverkad i Portugal. Totalt tillverkades drygt 5,5 miljoner i Frankrike och Portugal.

Givetvis får även bilar tillverkade i andra länder plats på tematräffarna – här ett par läckra amerikanska plåtcabbar – så imponerande!