Både ungdomar och åldringar på årets sista hamnträff 23/8

Temat för kvällen var Medlemmars Fordon och då tilläts alla typer av entusiastfordon för att visa den stora bredden i klubben. Vi tog alltså in såväl hot rods, hemmabyggen och nyare blivande klassiker. Ett drygt 60-tal medlemmar visade upp sig bland de 134 fordon som gästade oss. Även Kvällens Fordon blev en medlemsbil, nämligen Stefan Malmstens fina Ford Mustang GT från 1966. Stefan har ju skakat runt i en Morgan ganska många år, men som så många av oss morganister så har han insett att det finns bekvämare sätt att ta sig fram.

Mustang GT känner man igen på att den har extraljus i grillen och att avgaspiporna går rakt igenom karossen bak. En ganska ovanlig variant.
En nöjd Stefan Malmsten

Den här kvällen hade vi bjudit in ”återväxten”, dvs ungdomar med Epor och en av dem utsågs till Kvällens Överraskning. Det var Leon Tyresson som fick ta emot plaketten för sin Duett ’68 med Merca dieselmotor – en glad och kunnig ungdom som försäkrade att hans bil inte går fortare än 30 km/h.

Åldringarna representerades av två ångvagnar, dels vår egen Norbergska ångvagn som nu körs för egen maskin av Åke Nilsson och Geire Wetterström, dels vår kompis Rolf Johansson, Norrköping som har byggt en Lykamobil, en kopia av en Lokomobil från 1901

.

En av våra medlemmar i Norrköping har för 25 år sedan byggt en hotrod baserad på en Duett och med Rover V8 samt många delar från oväntade håll – avlagda kundvagnar från Domus t ex. Ett otroligt snyggt bygge som han nu äntligen vågade visa upp.

Danne ”de luxe” och Tor i Kattiz pampiga Buick Riviera 1972
Staffan Bornefelt kom i fru Mariannes Citroën 2CV från 1958 – en litet ovanlig modell eftersom den byggdes på licens i Belgien.
Börje Wahlström på en Husqvarna 27 från 1950 som hans far köpte ny det året.
Carola Onkamo (och Eero skymd av Anders) visade upp hela sitt härliga semesterekipage med den holländska husvagnen Yvonne Mostard 1969. Cadillacen är från 1958
Vilken bredd med gröna bilar: Hasse Devells A-Ford Hot Rod, Ordförandens Volvo C70 Cab 1999 och Anders Janssons Morris Cowley 1925.

Det är tråkigt att 1923 års hamnsäsong nu är slut men vi kan konstatera att intresset fortfarande är stort för vårt evenemang, Visst har vädret ställt till det några gånger, men det har också varit några riktigt välbesökta kvällar. Tyska temat drog absolut flest utställare, men då får man komma ihåg att det är onödigt många alldeles för nya tyska bilar som inte passar in på den profil vi önskar hålla. Totala antalet utställda fordon kom upp i ca 1800 (exakt antal är omöjligt att garantera) vilket ger ett snitt på 120 fordon/kväll, ganska bra med tanke på att första kvällen var det bara 22 fordon. Funktionärerna har gjort ett bra jobb och vi får vara riktigt nöjda med säsongen. Vi kommer tillbaka nästa år i mitten på maj.

Rolig blandning på Tunga Kvällen den 16 aug

Kvällens Fordon blev denna Kenworth K 100 Aerodyne med stolte ägaren Bo Larsson, Järfälla
Kvällens Överraskning blev den här Internatioal med en äkta original Epa-traktor från 1929. Ägaren heter Jonny Nilsson och kommer från Nyköping.
Så här glad blev Jonny när han fick plaketten av kvällens speaker Tord Vejdal. Vänner för livet?
Såå charmigt!!

Kvällen var en salig blandning av lastbilar, traktorer, militärfordon, pickuper, dubbeldäckare, bokbuss (kul inslag!), husbil, epa, amerikanare, sportbilar, hot rod !, MC, mopeder och alldeles vanliga bilar. Totalt kom det 94 fordon, varav 45 var av det tunga slaget och ca 10 var extre lätta, dvs tvåhjulingar.

Blåsig och regnig Japankväll den 9 augusti

Funktionärerna fick kämpa med att förtöja allt löst så det inte skulle blåsa bort och ut i hamnbassängen. Det var helt enkelt inte läge för en mysig veterankväll i hamnen – såväl utställare som publik var hemma i stället och tittade på TV.

Endast 35 bilar och en tapper motorcyklist kom till träffen i det usla vädret. Antalet japanska bilar var bara elva stycken så det skulle vara enkelt att här redovisa alla, men en del har rätt suspekta registreringsfakta så de kommer inte med. Speciellt gamla var de inte heller, men intressanta ur en annan aspekt.

Nissan 370z 3,7 V6 årsmodell 2009 Ägare är Rudy Zamorano, Oxelösund
Toyota GT86 2.0 D-4S, årsmodell 2013 Ägare är Christoffer Isaksson, Nyköping
Nissan 200 SX, årsmodell 1994 Ägare Inger Weidfeldt, Gnesta
Mazda MX-5 2.0, årsmodell 2007 Ägare är Björn Karlsson, boende i Östra Ryd
Honda NSX 3.0, årsmodell 1992 – ägare Erik Pilskog, Nykvarn
Subaru Legacy 1999 med kvällens största vinge. Ägare Alexander Ojalainen, Oxelösund
Toyota Starlet DX, årsmodell 1987 Ägare Per Eriksson som åkta ända från Västerås i detta väder.
Toyota Corolla 30, årsmodell 1977 – äldsta japanska bilen den här kvällen. Ägare är vår medlem Leif Karlsson, Bergshammar som har vårdat bilen i 17 år. Bilen har bara gått 1 564 mil.
Kvällens Fordon blev denna mycket ovanliga bil: Autozam AZ-1 från 1992 som Niclas Wendel kom med från Nacka. Autozam var ett samarbete mellan Mazda och Suzuki som dock inte blev särskilt lyckosamt. Bilen producerades endast 1992-94 i drygt 4000 exemplar. Motorn är en mittmonterad Suzuki 657 cc med 12 ventiler och turbo. Bilen tillverkades både som Suzuki Cara och Mazda AZ-550. Detta är en s.k. ”kei-car” som är den minsta biltypen i Japan med förmånliga regler för skatt, parkeringar mm. Ovanlig utanför Japan.

Men det fanns en del andra intressanta bilar i hamnen också – t ex den här fina Austin Healey 3000 Mk II, årsmodell 1963. Burt Adolfsson kom från Oxelösund med den

Och den här härliga Opel GT, 1973 med endast knappt 2000 mil på mätaren

Opel GT 1973 kom med -Carl Lindman från Mellösa